کارنامه توصیفی کشورهای دیگر
نکات مهمی که طراح این کارنامه ارائه داده است: من در قسمت توضیحات، فقط نکات مثبت رفتاری و آموزشی دانش آموز را می نویسم و اینکه دانش آموز برای ورود به ترم بعد باید در چه زمینه هایی آموزش بیشتری ببیند. همچنین، همیشه نیاز نیست که در ارتباط با هر دانش آموز بنویسم، و فقط زمانی می نویسم که احساس کنم نیاز است. این کارنامه هم برای دوران ابتدایی و هم دبیرستان (ستون دوم) قابل استفاده است. من برای ثبت رفتارها و رخدادهای مثبت دیگر که برای بایگانی در مدرسه اهمیت ندارند از یک دفتر جداگانه استفاده می کنم.
دانلود نمونه کارنامه توصیفی دانش آموزی در مقطع ابتدایی (شماره 1)
...........................................................................................
کارنامه نمونه شماره 2)
این کارنامه خیلی جالبه، در صفحه دوم این کارنامه، مهارت تفکّر (یاد شهید مطهری به خیر)، مهارت اجتماعی، مهارت کنترل احساسات دانش آموز در مرتبه ی اول مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مرتبه ی دوم ارزیابی دانش آموز توسط معلمان، معاونت دبستان، مدیر و برنامه ریز دبستان و نیز در حیطه محیط مدرسه و نظام ارزش های مدرسه انجام شده است. در مرحله ی سوم فعالیت های ویژه دانش آموز در مدرسه و در مرحله ی چهارم و آخر وضعیت جسمانی و فیزیولوژی دانش آموز ارزیابی و ثبت شده است. بیچاره معلم های ما که مسئولیت سنجش ابعاد مختلف آموزشی و رفتاری دانش آموز فقط بر دوش ایشان است و بقیه ی عوامل مدرسه کاری به این کار ها ندارند!
همچنین در صفحه ی اول این کارنامه از مقیاس های بیشتری برای توصیف استفاده کرده اند، مثل A1, A2, A3, A4 و B1, B2, B3, B4 و ..... تا E1, E2, E3 و E4 (یعنی 20 مقیاس)، باز هم بیچاره معلم های ما که بین 4 تا مقیاس خ خ ، خ ، ق ق و ن ت گیر می کنند و اصولا به ندرت از مقیاس آخر استفاده می کنند، یعنی در عمل 3 مقیاس بیشتر برای ارزیابی دانش آموز ندارند و بیشتر معلمین ما اذعان می کنند که بین دو مقیاس مانده ایم و مجبوریم از مقیاس بالایی استفاده کنیم، و این می شه که همه می شوند خیلی خوب و سرباز معلم هم در آخز می شود نیاز به تلاش بیشتر! خخخخخ
دانلود نمونه کارنامه توصیفی دانش آموزی در مقطع ابتدایی (شماره 2)
...........................................................................................
کارنامه نمونه شماره 3)
این کارنامه شبیه به کارنامه ی قبلیه با این تفاوت که علاوه بر گزینه های مورد ارزیابی کارنامه ی شماره ی 2 دارای گزینه های بیشتری نظیر مهارت کاری، عملکرد عینی و آرزوها (از زبان خود دانش آموز) و توانایی ها (از زبان خود دانش آموز) و چند مورد دیگه هستش. خیلی کارنامه ی جالبیه، آرزوش اینه که یه روز مهندس برق بشه و دوست داره تواناییش به اندازه ای بشه که هر کاری که بهش محوّل کردند را بتونه در کمترین زمان ممکن انجام بده. آخی!
حالا ما تو کارنامه ی رفتاری فقط می آییم و غیبت های دانش آموز و کتابخوانی او و سایر موارد! را ملاک ارزیابی قرار می دهیم، آن هم با مقیاس هایی که انصافا خود نمی دانیم توصیفش چیست! مثلا در کتاب خوانی خوب با خیلی خوب چه فرقی دارد؟ الله اعلم
دانلود نمونه کارنامه توصیفی دانش آموزی در مقطع ابتدایی (شماره 3)

من یک معلمم.