نماز آیات

نماز آیات دو ركعت است كه هر ركعت پنج ركوع دارد و نمازگزار بعد از نیت، تكبیر می گوید و یك حمد و یك سوره می خواند و سپس به ركوع می رود و پس از ركوع دوباره یك حمد و یك سوره می خواند تا پنج مرتبه و در ركعت دوم نیز همانند ركعت اول نماز را ادامه می دهد و پس از ركوع آخر قنوت می خواند.
نحوه دیگر اقامه نماز آیات به این ترتیب است كه می توان پس از تلاوت سوره حمد، یك سوره را به پنج قسمت تقسیم نموده و بعد از هر بخش به ركوع رفت و ركعت دوم را همانند ركعت اول انجام داد.
چه زمانی باید نماز آیات خواند؟
ماز آیات به سبب چهار چیز واجب می شود كه یكی از آنها ماه گرفتگی است. وقوع زلزله و گرفتگی خورشید از دیگر سبب های آن است و رعد و برق و بادهای سرخ و سیاه، درصورتی كه بیشتر مردم از آن بترسند نیز باعث وجوب نماز آیات می شود.
مخلوط ها و محلول ها ( فصل 5 علوم چهارم دبستان )
ریشه ضرب المثل فارسی(کار نیکو کردن از پر کردن است) مربوط به درس روان خوانی کلاس چهارم
همه کس مستعد است منتها باید این استعدادها را به کار انداخت تا شاهد مقصود به دست آید . در هر صورت غرض از تمهید مقدمه بالا این است که پیشرفت و موفقیت متفرع از تمرین و مداومت است و کارهایی آنچنان شگرف از آن برمی خیزد که داستان شیرین و جذاب زیر از آن جمله می باشد .
در قسمت بهرام نامه یا هفت پیکر خمسه نظامی آنجا که از داستان بهرام و کنیزک خود بحث می کند :
روزی بهرام گورساسانی با کنیزک چینی زیبای خود به شکار رفت و گورخرهای زیادی صید کرد . با آنکه تمام ملازمان به مهارت و استادی بهرام در شکار گورخر آفرینها گفتند مع هذا از کنیزک صدایی برنیامد ودر مدح و ثنای شهریار ساسانی سخنی نگفت .
بهرام مدتی تامل کرد تا گورخری از دورپیدا شد و آن گاه به کنیزک گفت :" میل دارم این گور را به هر شکلی که دلخواه توباشد شکار کنم ." کنیزک از روی ناز و تکبر :
گفت باید که رخ برافروزی
سر این گور در سمش دوزی
بهرام گورمهره ای در کمان گروهه نهاد و به دقت رها کرد تا درگوش گورخرجای گرفت ، حیوان بیچاره سم پای راستش را برای خاراندن به گوش خود نزدیک کرد تا مهره رااز گوش خارج کند . کنیزک گفت که آدمی در هر کاری اگرمداومت و ممارس کند مسلما ورزیده و کارآزموده خواهد شد چه کار نیکو کردن از پرکردن است . شاه چون این سخن شنید خشمگین شد و کینه اورا به دل گرفت پس به سرهنگی که در التزام رکاب بود فرمان داد آن کنیزک جسور وفضول را گردن بزند .
کنیزک زیبا چون خود را در چنگ اجل و چنگال سرهنگ گرفتار دید به حال تضرع درآمد و از او خواست که در قتلش عجله نکند ، بعید نیست که شاهنشاه روزی از کرده پشیمان شود وترا که بی تامل اجرای فرمان کردی مورد خشم و عتاب قرار دهد ، اگر جانب احتیاط را مرعی داری و مرانکشی ، قول می دهم کاری بکنم و تدبیری بیندیشم که بهرام گورنه تنها خشمگین نشود بلکه ترا بیشتر از پیشترمورد تفقد ونوازش قراردهد .
سرهنگ درمقابل پیشنهاد کنیزک تسلیم شد و او را در قصری مشیدی که در خارج از شهر داشت سکونت داد تا پنهانی در زمره خدمتکاران کار کند وهویتش را مکتوم دارد .
این قصر سربه فلک کشیده شصت پله داشت و کنیزک از همان روزهای نخست گوساله ای را که تازه از مادر زاییده شده بود بر دوش گرفت و روزی چند بار به بالای قصر می برد و پایین می آورد ، گوساله بر اثر گذشت ایام و لیالی رشد می کرد و بزرگ می شد ولی چون به دوش کشیدن و بالا بردن آن همه روزه چندین بار تمرین و تکرار می گردید لذا رشد تدریجی گوساله تاثیری در دشواری حمل و نقل نداشت .
کنیزک چون موقع را مقتضی دید به سرهنگ تکلیف کرد که بهرام گور را را به هرطریقی که ممکن باشد روزی به این باغ و قصر شصت پله بیاورد . سرهنگ چنان کرد و روزی که بهرام به شکار گورخر می رفت او را برای چند دقیقه استراحت و تمدد اعصاب به باغ و قصرزیبایش دعوت کرد ومخصوصا داستان کنیزک و بردوش کشیدن گاو عظیم الجثه و بالا بردن از قصر شصت پله را شرح داد تا شاهنشاه ساسانی را تمایل و رغبت تماشای این صحنه دست داد .
پس بهرام گور به باغ آمد و کنیزک زیبا در حالی که روی خود را پوشانیده بود در مقابل بهت و اعجاب بهرام و ملازمانش گاورا بر دوش گرفت وبدون ذره ای احساس خستگی و ملالت خاطر آن را از شصت پله به بالای قصر برد و بازگردانید .
بهرام به روی خود نیاورد وگفت :" می دانم چگونه به این عمل خطیر و شگرف دست یافتی .این گاو را از زمانی که گوساله نوزاد بود بر دوش گرفته به بالای قصر بردی و چون در این کار از تمرین و مداومت دست نکشیدی لذا رشد گوساله در تصمیم و توانایی توخدشه وخللی وارد نساخت وگرنه خود بهتر می دانی که این از قدرت و زورمندی نیست بلکه مولود تعلیم و تمرین و مداومت می باشد "
کنیزک زیبا که به انتظار چنین سوال و استدلالی دقیقه شماری می کرد بدون تامل و در لفافه طنز وتعریض جواب داد :" شهریارا ، اگر زن ضعیف الجثه گاوی را بر دوش بگیرد و به بالای قصر شصت پله ای ببرد اعجاب و شگفتی ندارد ومولود تمرین و ممارست باید تلقی کرد ولی اگر شاهنشاه سم و گوش گورخری را به هم بدوزد نباید نام تعلیم و ممارست بر آن نهاد ؟!"
بهرام گوربه فراست دریافت که این همان کنیزک زیبای چینی است . پس در کنارش گرفت و از آنچه گذشت عذر خواست . سرهنگ را نیز که در قتل کنیزک شتاب زدگی نداده بود مورد تفقد و نوازش قرار داد .
از آن تاریخ عبارت کار نیکو کردن از پرکردن است که از واقعه شیرین و جذاب بهرام گور و کنیزک چینی ریشه و مایه گرفته است به صورت ضرب المثل درآمده مورد استناد وتمثیل قرار گرفته است .
معنی شعررنج وگنج به زبان ساده (شعر از محمدتقی بهار)
۱– برو کار کن نگو که کار چیست و چه ارزشی دارد، بلکه کار یک سرمایه ماندنی و ابدی است. ۲– ببین که دهقان دانا، هنگامی که می خواست از دنیا برود، به فرزندان خود چه گفت و چه درخواستی از آنها داشت. ۳– که آنچه به شما به ارث رسیده (برای شما بازمانده) دوست داشته باشید و بدانید که گنجی از گذشتگان در آن است. ۴– وقتی که ماه مهر فرا رسید زمین کشتگاه را بلند و همه جای آن را زیر و رو کنید. ۵– هیچ کجا از باغ (یا زمین کشاورزی) را نکنده باقی نگذارید و در هر کجا از آن گنج سراغ بگیرید (دنبال گنج بگردید). ۶– پدر از دنیا رفت و پسران به امید پیدا کردن گنج، برای جستجو کردن و کندن زمین رنج بسیار بردند. ۷– با کمک بیل و گاو آهن، هم این قسمت زمین و هم آن قسمت زمین و هر جا که بود را کندند. ۸– اتفاقاً در آن سال، از آن زمینی که خوب شخم زده شده بود. از هر بذر (دانه کشاورزی) هفتاد دانه گندم به دست آمد. ۹– در آن زمین گنجی پیدا نشد ولی همانطور که پدر گفته بود، رنجی که پسران کشیده بودند، تبدیل به گنج شد و محصولات کشاورزی بسیاری را برداشت کردند. |
استفاده از پرگار درکلاس چهارم
در ریاضی پایه ی چهارم از پرگار برای موارد زیر به کار می رود :
رسم کردن عمود منصف یک پاره خط
رسم کردن نیمساز یک زاویه
رسم کردن خط عمود بر یک خط
برای دیدن چگونگی استفاده از پرگار در موارد بالا به ادامه مطلب مراجعه کنید .
درس بنویسیم چهارم دبستان – کلمات هم خانواده
یکی از مباحثی که در کلاس چهارم دبستان در درس بنویسیم مطرح میشود، بحث کلمات هم خانواده است.
گاهی بچه ها برای یادگیری کلمات هم خانواده دچار مشکل می شوند و ممکن است نیاز دارند تمرین بیشتری داشته باشند.
در این نوشته لیست تعدادی از کلمات هم خانواده که در کتاب درسی کلاس چهارم ابتدایی ( تا نوبت اول) وجود دارد ؛ آمده است. البته بسیاری از آموزگاران تعداد بیشتری از کلمات هم خانواده را به شاگردان یاد می دهند و بچه ها می باید کلمات اضافه ای را که آموزگاران در برگه های کار و یا دفتر مشق یاد داده اند را هم تمرین کرده و یاد بگیرند.
مثل همیشه توصیه ما این است که تمرینات درسی بچه ها را از حالت خشک و کسل کننده خارج نمایید و با بازی و فعالیتهای دیگر ترکیب نمایید. چند بازی پیشنهادی در پایین صفحه آمده است.
کلمات هم خانواده درس بنویسیم چهارم ابتدایی:
محل و محله - احترام و محترم
فعال و فعالیت - طفل و اطفال
ولی و اولیا - فکر و افکار
مدرسه و مدارس - حال و احوال
معروف و معرف - صلح و مصالحه
محیط و احاطه - اختراع و مخترع
حفظ ، حافظ ، محافظ و محافظت
نظم ، ناظم ، منظم و تنظیم
عجیب و عجایب – خارج ، خروج و مخرج
عدل ، عادل و عدالت
مسئله و مسائل – لحظه و لحظات
ضعیف ، ضعف و ضعفا
شجاع و شجاعت – مرمت و ترمیم
صدمه و صدمات – معالجه و علاج
هاجر ، مهاجر و هجرت – منتظر و انتظار
غروب ، غرب و مغرب
توضیح : شایان ذکر است که جمع های شکسته – مکسر- نیز می توانند جزو هم خانواده ها محسوب شوند.
بازی با کلمات هم خانواده : به عنوان مثال می توانید برای مجموعه کلماتی که کودک به سختی یاد میگیرد، برگه هایی را با مقوا با شکلهای جذاب ببرید و روی آن ها کلمات را بنویسید. سپس در هر هفته به تناسب ظرفیت کودک تعدادی از آنها را روی در اتاق یا کمد دانش آموز بچسبانید و از او بخواهید هر روز چند بار آن ها را با صدای بلند بخواند.
حتی می توانید کارتهای هم خانواده را با استفاده از مقوا درست کنید وبا آن ها بازی کنید. ( مثلا برای سرعت پیدا کردن و جور کردن هم خانواده ها توسط کودک زمان بگیرید و زمان مورد نیاز را ثبت کنید و متناسب با زحمات دانش آموز او را تشویقش کنید!)
تالیف : سایت کودک سیتی