چرا کسوف هر ماه اتفاق نمی افتد؟

چرا کسوف هر ماه اتفاق نمی افتد؟

کسوف






 

خورشيد گرفتگي زماني اتفاق مي افتد كه ماه بين زمين و خورشيد قرار بگيرد. 

تصوير زير از ماهواره هواشناسيGOES در 11 جولاي 1991 گرفته شده كه در نقشه سايه در باجا پنينسولا در مكزيك افتاده است.در اين تصوير رنگها در آن اغراق شده‌اند تا سايه كاملاً‌مشخص ديده شود. 

اگر نگاهي به فازهاي ماه بيندازيم مي‌بينيم كه كسوف همواره در فاز يا زمان ماه نو اتفاق مي‌افتد. اين مسأله تصادفي نيست چون صفحه‌ي مداري ماه 5.2 درجه با صفحه ي مداري زمين اختلاف دارد يا به عبارت بهتر دو صفحه نسبت بهم اين زاويه را دارند (شكل سوم). شرط روي دادن كسوف حضور ماه در نقاطي است كه از صفحه‌ي دایره البروجی زمين مي‌گذرد. در اين تصوير كمي زاويه و شكل اغراق شده براي اينكه واضح‌تر بتوانيد علت را در شكل ببينيد.

رنگين كمان بسازيد زنگ تفريح فيزيك

رنگين كمان بسازيد زنگ تفريح فيزيك

شكست نور و رنگين كمان

رنگين‌كمان بسازيد









موارد مورد نياز

يك ليوان آب (حدود سه چهارم آن پُر باشد)

كاغذ سفيد

يك روز آفتابي

دستور‌العمل

1. ليوان آب و كاغذ را در قسمتي از اتاق كه نور خورشيد به آنجا مي‌تابد قرار دهيد (نزديك پنجره بهترين نقطه است).

2. ليوان آب را بالاي كاغذ نگه‌داريد و به كاغذ نگاه كنيد (هشدار: به ليوان در مسير نور نگاه نكنيد بخصوص موقعي كه آن را همخط با خورشيد نگه‌داشته‌ايد). روي كاغذ رنگ‌هاي نور را مي‌بينيد.

3. حالا سعي كنيد ليوان را در ارتفاع‌ها و زاويه‌هاي مختلف نگه‌داريد و به اثرات مختلف آن دقت كنيد.

چه اتفاقي مي‌افتد؟

وقتي يك رنگين‌كمان را در آسمان مي‌بينيد،‌در حالت‌(جا)هاي مختلف به صورت‌هاي مختلفي ديده مي‌شود. ممكن است در فواره‌‌ها يا آبشارها هم آن را ديده باشيد.

رنگين‌كمان در آسمان زماني شكل مي‌گيرد كه نور خورشيد در گذر از قطرات آب شكسته مي‌شود. شكست نور خورشيد با جدايي رنگ‌ها از قرمز تا زرد و نارنجي و سبز و آبي و بنفش خودش را نشان مي‌دهد.


افتادن تخم مرغ زنگ تفريح فيزيك

افتادن تخم مرغ زنگ تفريح فيزيك

 

گرانش، شتاب کاهنده، سقوط آزاد

 

 

 

موارد مورد نياز

تخم مرغ

دستمال کاغذي

 

محافظي از اين مواد بسازيد

ني پلاستيکي

چوب بستني

نوار

کاغذ چکنويس

کيسه فريز يا کيسه پلاستيکي

جعبه

ظرف پلاستيکي

مواد استفاده شده

 

 

هدف

هدف شما ساده است. طراحي و ساختن دستگاهي که از تخم مرغي که از ارتفاع ۱ متري ميفتد محافظت کند. تخم مرغ وقتي به زمين برخورد مي کند شکسته مي شود. ولي شما بايد وسيله اي بسازيد که اين اتفاق نيفتد.

 

 

شروع

بايد چيزي درست کنيد که مي تواند انرژي تخم مرغ را که از شتاب آن به سمت زمين بدست آورده، بگيريد. يک سطح سفت و سخت تخم مرغ را مي شکند، بنابريان شما نبايد بگذاريد چنين اتفاقي بيفتد. توجه داشته باشيد که تخم مرغ در انتهاي مسيرش در بهترين شرايط کنترل قرار مي گيرد. پس اگر مي خواهيد تخم مرغ نشکند و صدمه اي نبيند، شتاب را به آرامي کاهش دهيد. براي اينکار به آزمايشهاي متعددي نياز داريد. ميتوانيد با توپ آزمايش را انجام دهيد. در آزمايش با تخم مرغ آنهايي که ميشکنند طوري باشند که براي صبحانه يا ميان وعده بتوانيد استفاده کنيد!

با وسايلي که عنوان شد اين آزمايش را خودتان طراحي کنيد. و با ازمون و خطا البته نه با تخم مرغ که گران است، با توپ تمرين کنيد و بيابيد که چطور ميتوانيد شتاب را کاهش دهيد.

 

فیزیک در کیف پول شما

وقتي پول مچاله مي‌شود و نمي‌دانيد چطور در جيب يا كيفتان آن را درآوريد، اين آزمايش ساده را انجام دهيد و مشكل حل مي‌شود!؟

 

موارد مورد نياز

 

 

 
  • يك اسكناس
  • آهنرباي قوي (آهنرباي نئوميوم بهتر عمل مي‌كند)  

 

دستورالعمل

 

1.      آهنربا را برداشته، و بالاي سطحي نگه‌داريد كه پول درآنجا جوهر بيشتري دارد (يعني تون رنگي درآن قسمت تيره‌تر و رنگ بيشتري مصرف شده).

2.      آهنربا را نزديك منطقه پُر از جوهر كرده، تا مماس شود. به آرامي آهنربا را درآن منطقه حركت دهيد.

3.      به اسكناس دقت كنيد. آيا اسكناس حركتي دارد؟

4.      تكرار كنيد.


چه اتفاقي مي‌افتد؟

 

در برخي اسكناس‌ها از جوهر اكسيد‌آهن يا ذرات ديگر استفاده مي‌شود، كه قطبيده شده. دركنار اين قضيه، فيزيك اين امكان را فراهم آورده كه ابزاري داريم مي‌تواند الگوي مغناطيسي پول‌ها را تشخيص دهد (حتماً ديده‌ايد كه پول‌ها را با دستگاه‌هايي در سوپرماركت‌هاي بزرگ،‌ بانك ها و مراكز تجاري بزرگ چك مي‌كنند). اين ابزار از فناوري اسكن بنام تشخيص مشخصه‌ الگوي جوهر مغناطيسي (MICR) استفاده مي‌كند.

البته هنوز نمي‌دانيم كه چرا اسكناس به آهنربا پاسخ مغناطيسي مي‌دهد و جذب مي‌شود. اول از همه مهم است بدانيم، آهنربا چگونه كار مي‌كند. آهنرباها دو طرف يا قطب دارند. شمال و جنوب. اغلب با نام مثبت و منفي شناخته مي‌شوند. علت اينكه آهنربا دو قطب دارد، چينش و جهت مولكول‌هاي آن است. وقتي مولكول‌ها همسو مي‌شوند، بطوريكه‌ قطب‌هاي مثبت همگي در يك طرف و منفي در طرف مقابل با بار مخالف خود روبرو مي‌شوند، آهنربا شكل گرفته است. 

 

 

 

 

 

 

 

فرض كنيد تعدادي سرباز يا آدم معمولي رژه‌اي را تمرين مي‌كنند؛‌ هيچ نظمي هم اول به كار نمي‌برند از همه جهت وارد ميدان تمرين مي‌شوند. بنابراين به هم برخورد هم مي‌كنند يا بهتر بگوييم روبرو مي‌شوند. ولي وقتي مي‌ايستند، شكل جمعيت به خود مي‌گيرند، چهره‌هايشان و جهت‌هايشان يكي باشد، پشت يكي به ديگري است. حالا اين تشابه آدم‌ها صرفا براي مثال ما به كار مي‌آيد كه همه رو مولكول‌هايي مشابه فرض كنيم، كه اگر آهنربايي نشده باشند، در جهت مشخصي نيستند، ولي وقتي همگي يك جهت مشخص گرفتند يعني آهنربايي شده‌اند.

 

 

وقتي دو آهنربا را نزديك هم بگيريم اگر قطب‌هاي مخالف روبروي هم بود جذب و برعكسش دافعه داريم. از فيزيك دبيرستان هم مي‌دانيم كه بارهاي مشابه همديگر را دفع و مخالف جذب مي‌كنند.

آهنربا همين‌‌طور عمل مي‌كند، ولي چرا اكسيد كربن اسكناس جذب آهنربا مي‌شود؟ جواب تقريباً ساده است. در شرايط معمولي اكسيد كربن،‌ مي‌تواند جذب آهنربا شود. وقتي يك طرف آهنربا با اسكناس تماس برقرار مي‌كند، آهنربا القاء مغناطيسي را تجربه مي‌كند، و يا باعث مي‌شود كه اكسيد آهن شبيه آهنرباي دوم عمل كند. مي‌توانيد آن مارش آدم‌ها شبيه نقاط چگال جوهري اسكناس تصور كنيد. بعد تصور كنيد آهنرباي بزرگي بيايد و يك‌مرتبه روي اين آدم‌ها بيفتد! وقتي هيچ آهنربايي در كار نباشد، اعضاي اين مارش در هرجهتي حركت مي‌كنند كه مي‌خواهند. ولي وقتي آهنربا را حس مي‌كنند، همگي به خط مي‌شوند. به همين دليل است كه اكسيد آهن اسكناس در اساس خودشان به خط شده و ذرات ذ رهر مولكول جذب اهنربا مي‌شود. به همين دليل است كه اكسيد آهن اسكناس جذب آهنربا شده و اسكگناس حركت مي‌كند.

 

خودتان امتحان كنيد!

  •   آيا با اسكناس‌هايي با قيمت‌هاي مختلف هم درست در مي‌آيد؟
  • آهنربا را حول كُل سطح اسكناس حركت دهيد. آيا مناطقي از سطح اسكناس هستند كه رفتار متفاوتي داشته باشند؟ 

ریاضیات وطبیعت

ریاضیات وطبیعت

ادامه نوشته

بازی وعلوم

 

 

 

 

مسير اين‌وريه!؟ كدوم ور؟....جهت فلش كدوم طرفه؟‌از فيزيك استفاده كن تا راه غلط بري!

 

ادامه نوشته

يك ميكروسكوپ  ساده بسازيد

يك ميكروسكوپ بسازيد
 
 
 
موارد مورد نياز

 

·         يك تكه سيم فيوز
·         مقداري آب
·        روزنامه يا كتاب براي ديدن از پشت ميكروسكوپ
دستور‌العمل
1.     با سيمي كه2 ميلي‌متر پهنا داشته باشد يك حلقه بسازيد.
2.     طوري در آب ببريد كه قطره‌اي در حلقه تشكيل بدهد.
3.     آن را نزديك چشمان‌تان نگه داريد و مجله يا كاغذ را هم در طرف مقابل.
4.     بايد كمي فاصله را امتحان كنيد تا تصوير واضح را ببينيد ولي اگر قطره به چسم نزديك باشد، بزرگنمايي آن را مي‌بينيد.
 
چه اتفاقي مي‌افتد؟
اولين پيشروان ساخت ميكروسكوپ اساساً از شيشه‌هاي كروي پرشده از آب استفاده مي‌كردند و اين دقيقاً شبليه آزمايشي است كه شما انجام داديد. قطره‌ي آب شكلي شبيه عدسي مقعر مي‌گيرد كه نور را شكسته و در نقطه‌اي همگرا مي‌كند كه شما مي‌توانيد تصوير را به‌و‌ضوح آن را ببينيد. بعدها از روش شيشه سازي در ساخت عدسي‌ها استفاده شد. ميكروسكوپ‌هاي امروزي عدسي‌هاي زيادي دارند كه باعث مي‌شود تصاوير فوق‌العاده شفافي را در بزرگنمايي‌هاي مشخصي ببينيم.

 

چگونه یک ساعت سیب‌زمینی بسازیم!

چگونه یک ساعت سیب‌زمینی بسازیم!



 

  در ادامه ببینید......

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

بیشتر بدانیم یا آنچه باید درباره‌ی کرم های خاکی بدانیم!!!


بیشتر بدانیم یا آنچه باید درباره‌ی کرم های خاکی بدانیم!!!

کرم های خاکی دارای بدنی کشیده، فاقد پای حقیقی و فاقد اسکلت سخت هستند. توسط حلقه‌های ماهیچه‌ای مخطط که در امتداد بدن وجود دارد و ماده‌ای مخاطی و لغزنده که سراسر سطح بدن را می پوشاند در خاک می‌خزند و حرکت رو به جلو و عقب دارند.

کرم‌ها از طریق پوست خود تنفس می‌کنند و وجود ماده‌ی مخاطی با خاصیت کشش سطحی این امر را تسهیل می‌کند. به همین خاطر پوست آنها همیشه مرطوب است.

غذا از طریق دهان وارد معده (چینه دان) و سپس وارد سنگدان می‌شود و به همراه سنگریزه هایی که بلعیده شده کاملا خرد و در طول روده جذب می‌شود و آنچه که باقی می‌ماند دفع می شود.
 کرم‌های خاکی هرمافرودیت هستند. اما برای تولیدمثل وجود دو کرم ضروری است. حاصل تولید مثل تعداد زیادی ساختار پیله‌ای است که دو تا چند نوزاد کرم را درون خود دارد. کرم‌های نوزاد در هفته ی سوم از پیله‌ها خارج می‌شوند و در طی 4 تا 6 هفته بالغ می‌شوند.

جزئيات اعضاي مختلف صورت انسان را در هنگام صحبت كردن

دو فيلم كوتاه كه با استفاده از اشعه‌ي ايكس تهيه شده‌اند، جزئيات اعضاي مختلف صورت انسان را در هنگام صحبت كردن نشان مي‌دهند...
ادامه نوشته

کاغذ را خودتان بسازیدمشاهده‌ي علمي

کاغذ را خودتان بسازیدمشاهده‌ي علمي
ادامه نوشته

آن چه بچه ها باید با راهنمایی های خانه و مدرسه به آن معتقد گردند.


بچه ها باید بدانند : که همدیگر را دوست داشته باشند.  والا نفرتِ از همدیگر جای محبت خواهد نشست.

بچه ها باید بدانند: نقاط مثبت یکدیگر را ببینند تا همیشه از خوبی های یکدیگرتعریف کنند ،  نه دائم از یکدیگرگله نمایند .

ادامه نوشته

40نکته درباب افزایش انگیزه دانش آموزان

 

 

 
:

انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد.

به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیله‌ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‌‌شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می‌شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می‌آید.

از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی به‌عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می‌شود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش‌آموزان حداکثر بهره‌وری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می‌توانند در بالا بردن انگیزه دانش‌‌آموزان مفید واقع شوند.

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است. از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.

آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.

تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:

معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواست معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

این دانش‌آموزان حتی اگر نیم‌نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب‌الوصول می‌دانند که دست به عمل نمی‌زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.

در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است که «موفقیت»، «موفقیت» می‌آورد.

از آنجایی که انسان آمادگی دارد تا فعالیت‌ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یک درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می‌شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم‌تر است.

درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی‌علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترک تحصیل می‌شود و البته عکس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان دروس اصلی هر رشته توصیه می‌شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی‌های مناسب فضای کلاس را لذت‌بخش کنند.

به طورکلی به‌منظور افزایش انگیزه دانش‌آموزان و سوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهکارهای زیر توصیه می‌شود:



ادامه نوشته

مقررات منزل را برای بچه ها توضیح دهید

 

خیلی از والدین معتقدند که بچه بیشتر از توضیح شنیدن، نیازمند تحکم و قانون پذیری است. این درست که شما باید چهارچوب های رفتاری را به فرزندتان بیاموزید اما واقعیت این است که بچه ها وقتی توضیحات شما را برای وضع یک قانون می شنوند، عملکرد و همکاری بهتری دارند.

 

ادامه نوشته

نکته های طلایی تربیت

برخي از رفتارهايي که والدين بايد در مورد فرزندان خود به آن‌ها توجه ويژه‌اي داشته باشند:


به کودک خود برچسب نزنند.

 

 - او را با کودکان ديگر مقايسه نکنند.

 

ادامه نوشته

الفبای معلمی در مدرسه

آ  : آمادگي براي تدريس

ا   : ايجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان

ب : بودجه بندي زمان آموزش

پ : پويايي و تحرك دركلاس و پاداش دادن بموقع

ت : تدريس كارآمد و يادگيري محور

ث : ثبات روحي – رواني وپرهيزازدوگانگي شخصيت

ج : جهت دادن به آموزش وفرآيند يادگيري دانش آموزان


ادامه نوشته

توصیه های تربیتی در مورد کودکان ونوجوانان

 

1 - داشتن صبر و حوصله ، سعه صدر و عشق و علاقه به کار.

2 - خودآگاهى نسبت به افکار و احساسات خویش به کودک و انتظاراتى که از او داریم .

3 - داشتن آگاهى کافى نسبت به کودک و مراحل رشد او و ویژگیهاى زیستى - روانى هر مرحله .

4 - داشتن ثبات عاطفى در ارتباط با حالتهاى مختلف کودک .

5 - توجه به تفاوتها و تواناییهاى فردى و مقایسه نکردن کودکان با یکدیگر.

6 - توجه به این که هرگز نخواهیم که کودک تمام دستورات ما را اجرا کند، بلکه در این خصوص ، ظرفیتها و موقعیتهاى وى را در نظر داشته باشیم و به گونه اى غیرمستقیم او را ارشاد و راهنمایى کنیم .

7 - سعى کنیم فضایى مطمئن و محبت آمیز براى او ایجاد کنیم و با رازدارى ، اعتماد او را به خود جلب نماییم .

8 - عدالت و مساوات را در ارتباط با آنان رعایت کرده و تحت تاءثیر ویژگیهاى خاص کودکان عمل نکنیم .

9 - خطاى کودکان را با دلیل و استدلال تذکر دهیم و در این رابطه هرگز کلمات درشت و گزنده به زبان نیاوریم .

10 - فضایى اطمینان بخش ایجاد کنیم تا کودکان بتوانند به طور آزاد احساسات و عواطف خود را ابراز نمایند.

ادامه نوشته

پدر ومادر خوبم

از اینکه به من اجازه دادید معمار زندگی خویش

باشم...

از اینکه به من آموختید بدون استفاده از جبر هم

می توانیم دیگران را به کاری واداریم...

ادامه نوشته

من می توانم چون خدا با من است


من می توانم، 


    چون خدا:


                  - قادر وتوانا ست.

           -  مهربان است وحکیم.

           - چون ذره ای از وجود خدایم.

          ون ایمان به خدا دارم.

           - چون خدا پشت و پناهم است.

           - همیشه وهمه جا به یاد اویم.

           - همیشه شکرگزار نعمت هایش هستم.

           - و...

منبع: niyesh.blogfa.com

من قدرتمندم:

من قدرتمندم:

0- من قدرتمندم،چون  امیدم به خداست.

 0-من قدرتمندم، چون  با اراده و پشتکار ، قادر هستم به آنچه

  می خواهم دست یابم.

0-من قدرتمندم،چون پدری زحمت کش و مادری مهربان دارم.

0-من قدرتمندم، چون می خواهم،می توانم و عمل میکنم.

0-من قدرتمندم،چون برنامه ریز،منظم وشجاع هستم.

0-من قدرتمندم،چون به اراده وتوان خود ایمان دارم.

0-من قدرتمندهستم،چون زود می خوابم وزود بیدار می شوم.

   ما قدرتمندیم،چون

       می توانیم

            می توانیم

                  و می توانیم

منبع:www.omroatieh.persianblog.ir

لبخند

معلم از دانش اموز پرسید:دو دو تا و دانش اموز جواب داد ۴ تا

معلم ۴ تا گردو به دانش اموز داد

 دوباره پرسید :چار چار تا

دانش اموز جواب داد : دو گونی   

      منبع  : ریاضیدان



ادامه مطلب ...
ادامه نوشته

تست هوش

سلام امروز واستون جدیدترین و سخت ترین سوالات هوش امسال !! رو گذاشتم. جوابها را درزیر می توانید ببینید !!!

مسئله 1 - فرض کنید راننده یک اتوبوس برقی هستید. در ایستگاه اول 6 نفر وارد اتوبوس می شوند ، در ایستگاه دوم 3 نفر بیرون می روند و پنج نفر وارد می شوند . راننده چند سال دارد ؟

 مسئله 2 - پنج کلاغ روی درختی نشسته اند ، 3 تا از آنها در شرف پرواز هستند . حال چه تعداد کلاغ روی درخت باقی می ماند؟

مسئله 3 - چه تعداد از هر نوع حیوان به داخل کشتی موسی برده شد ؟

مسئله 4 - شیب یک طرفِ پشت بام شیروانی، شصت درجه است و طرف دیگر 30 درجه. اردکی روی این پشت بام تخم گذاشته که تخمش در کمتر از 2 ثانیه به زمین می رسد. تخم مرغ از کدام سمت پرت شده است؟

مسئله 5 - هواپیمایی از ایران به سمت ترکیه در حرکت است و در مرز این دو سقوط می کند، بازمانده ها را کجا دفن می کنند؟

 مسئله 6 - من دو سکه به شما می دهم که مجموعش 30 تومان می شود. اما یکی از آنها نباید 25 تومانی باشد . چطور ؟

ادامه نوشته

محاسبه ی روز و ماه تولد...

می توانید از ماشین حساب هم استفاده کنید

۱-عدد ماه تولدتان را بنویسید (فروردین= ۱ ، اردیبهشت= ۲ و....)

۲-این عدد را در ۵ ضرب کنید

۳-عدد بدست آمده را با تعداد روز های هفته (عدد ۷) جمع کنید.

۴-عدد بدست آمده را در ۴ ضرب کنید

۵-اکنون عدد بدست آمده را با عدد ۱۳ جمع بزنید

۶-عدد حاصل شده را در ۵ ضرب کنید

۷-چندم برج متولد شده اید ؟ عدد آن را به عددی که بدست آورده اید اضافه کنید

۸-عدد ۲۰۵ را از عدد بدست آمده کسر کنید

اگر مراحل بالا را درست انجام داده باشید حاصل، عددی خواهد شد که دو رقم سمت راست

آن روز تولد شما و رقم سمت چپ ماه تولد شما را نشان می دهد

ضرب 11

ضرب در عدد ۱۱ خیلی ساده است!

برای ضرب ۱۱ در یک عدد دو رقمی، حاصل‌جمع دو رقم را بین آن دو قرار دهید: 








در مورد آخر (12=7+5)، باید رقم ۱ را حذف کنید.و به رقم اول آن اضافه کنید(6=5+1)

در مورد یک عدد سه رقمی چطور؟ می‌توانید کشف کنید چه روی می‌‌دهد؟



چیستان

 

 1- آن چیست که یکی است و همیشه با تو است؟
2 - عجایب جنگل بی پایه دیدم، عجایب چادر بی سایه دیدم،
بدیدم صنعت پروردگارم، دوتا سوداگر بی مایه دیدم.

3- عجایب صنعتی دیدم در این دشت، درخت پرگلی بی سایه می گشت؟

4- آن چیست که از میان آب می گذرد، ولی خیس نمی شود؟
5- آن چیست که نمی توانید ببینیدش، یا بچشیدش، یا با دستتان لمسش بکنید، ولی برای همه تان لازم است و همه جا هست؟

6 - آن جسم عجب چیست که بر چرخ پدید است

گه پرده ماه است و گهی حاجب شید است؟
7- نه دست دارد، نه پا دارد، از همه جا خبر دارد!
8- آن چیست که تا آسمان نگرید، اشکش روان نمی شود؟

9- آن چیست که نه دست دارد و نه پا، در همه جای زمین است و نمی رود به هیچ جا؟

10- آن چیست که نه دست دارد، نه پا، نه استخوان دارد، نه گوشت، ولی همیشه راه می رود و هیچ وقت هم خسته نمی شود؟

11- آن چیست که خودش آب، دُشمنش آب؟

12- آن کدام دوبرادرند که در زیر یک کوه زندگی می کنند و هیچ وقت خانه یکدیگر را نمی بینند؟
13- آن کدام شب تاریک است که در میان روز دیده می شود؟
14- این سر کوه، اَرّه اَرّه آن سر کوه، اَرّه اَرّه میان کوه، گوشت بره!

برای اطلاع از پاسخ این چیستان ها حتما به ادامه مطلب بروید :




ادامه نوشته

چیستان

67- آن چيست كه روز مي دود و شب پاسبان اتاق است؟
68- آن چيست كه امروز مهمان ماست، فردا نوبت شماست؟
69- آن چيست كه اگر از ارتفاع زياد به زمين افتد نمي شكند اما اگر در دخمه اي افتد مي شكند؟

 

پاسخ در ادامه ی مطلب


ادامه نوشته

اندکی تامل مسئله چیست؟

 

استاد وارد كلاس شد،سه رقم   ٢،٤،٨    را روي تخته سياه نوشت

 

   ورو به شاگردانش كرد و پرسيد :خوب پاسخ چيست؟

 



ادامه نوشته

چیستان

1-  آیا می دانی من چه عددی هستم؟؟؟؟

  نشانی من این است : یک عدد 3 رقمی هستم، رقم دهگانم 4 تا بیشتر از رقم          

  یکانم و رقم صدگانم 2 تا کمتر از رقم دهگانم و رقم یکانم عدد 3 است. حالا                 

  بگو من چه عددی هستم؟

2-   من چه عددی هستم؟؟؟؟

یک عدد سه رقمی هستم که اگر جای یکان و صدگان مرا عوض کنی من عوض نمی شوم . رقم صدگان من 7 و رقم دهگان من 5 واحد از رقم یکانم کمتر است. من چه عددی هستم؟           

3 -  من چه عددی هستم؟؟؟؟

اگر به بزرگترین عدد 3 رقمی 1  واحد اضافه کنی عددی به دست می آید که 3 واحد از من کمتر است . حالا بگو من چه عددی هستم؟  

4 -  من چه عددی هستم؟؟؟؟

 عددی هستم که اگر مرا با هر عددی جمع کنی حاصل همان می شود که مرا از آن عدد کم کنی، حالا بگو من چه عددی هستم؟    

به پاسخ هافکر کن وادامه ی مطلب را ببین

ادامه نوشته

تست هوش

این یک تست هوش بسیار جالب است. شما باید بتوانید در این تصویر صورت یک مرد را بیابید.پزشکان معتقدند اگر بتوانید در عکس زیر ظرف ۳ ثانیه صورت مردی را در میان دانه های قهوه پیدا کنید، نیمکره راست مغز شما، بهتر از افراد دیگر پرورش یافته است. اگر بین ۳ ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد، نیم کره راست مغز شما به صورت عادی پرورش یافته است. اگه بین یک دقیقه تا سه دقیقه طول بکشد، یعنی سمت راست مغز شما کند عمل می کند و باید پروتئین بیشتری مصرف کنید. اگر هم بعد از سه دقیقه هنوز نتوانستید آن را پیدا کنید،پیشنهاد می شود بیشتر به دنبال انجام اینگونه تست ها باشید تا آن بخش از مغزتان قوی تر شود.

 

 

هوش خود را بسنجید (تست هوش)

کاربرد ضرب المثل

 

آش نخورده و دهن سوخته!
کاربرد : در مورد متهم بی گناه گفته می شود. کسی که کاری رو نکرده ولی به انجام آن کار متهمش کردن.

 

آفتابه خرج لحیمه!
کاربرد : وقتی به کار می ره که یه چیزی رو بخوان تعمیر کنن ولی انقدره از بین رفته باشه که به تعمیر کردنش نیارزه.


ادامه نوشته