عکس مورچه از نمای نزدیک
عکس مورچه کوچولو از نمای نزدیک![]() ![]() |
![]() |
عکس مورچه کوچولو از نمای نزدیک![]() ![]() |
![]() |
معلمی 1 |
گام اول: اهداف محتوایی و شناختی انتظار دارم دانش آموزان مفهوم کسر را بدانند و بتوانند برای یک شکل یا وسایل کمک آموزشی که با تعداد و دسته های مشخص در اختیار آنها قرار می گیرد کسر بنویسند و همچنین برای یک کسر شکل رسم نموده و یا به طور مجسم آن را نشان دهند . برای این کار می توان از وسایل همراه خود دانش آموزان یا کارت های رنگی و ... استفاده کرد . گام دوم : سئوالات راهنمای درس برای اینکه در دانش آموزان ایجاد انگیزه شود می توان از پیش در آمد ی برای اینکار استفاده کرد مثلاً از آنها بخواهیم که اگر تولد یکی از آنها باشد و 6 نفر در تولد او حضور داشته باشند چگونه می توانندکیک را بین 6 نفر به طور مساوی تقسیم کنند و یا با کمک نماینده ی کلاس می توان به تعداد بچه های کلاس سیب تهیه نموده و از آنها خواست که سیب را به طور مساوی بین 6 نفر یا کمتر تقسیم کنند یا تعداد شکلات و ... گام سوم : ارزشیابی از بچه ها خواسته می شود که در گروه های 4 نفری کسر را تمرین نموده و با راهنمایی معلم و تعیین تکلیف برای هر گروه که سیب ها را به چند قسمت مساوی تقسیم کنند به آنها کسر آموزش داده می شود بعد از اینکه معلم مطمئن شد که تمام گروهها کسر را فهمیده و کاملاً بر این موضوع مسلط شده لذا می توان از خود گروهها خواست که با مداد رنگ های خودشان به تمرین و یاد گیری کسر به طور مشارکتی بپردازند همچنین دانش آموزان آشنا با رایانه می توانند در منزل به تمرین و ممارست بپردازند . گام چهارم : ارتباطات می توان از علایق دانش آموزان و دانسته های قبلی آن ها نیز استفاده نمود . برای اینکار می توان همان مثال اول در مورد کیک تولد را مطرح نمود . ( حالا که شما کسر را آموختید چگونه می توانید این کیک را بین 6 نفر تقسیم کنید . ) سپس از تمام گروه ها خواسته می شود که با نقاشی کردن این کار را انجام دهند . به این ترتیب که با رسم یک شکل هندسی و تقسیم آن به 6 قسمت مساوی و رنگ آمیزی آن کسر مربوط به یک ششم یا دوششم و ... را نشان دهند . با این کار هم کمک به یاد گیری کسر شده ، هم بچه ها با ذوق و شوق به رنگ آمیزی و ترسیم اشکال هندسی می پردازند در این روش نوعی ترکیب و تلفیق بین درس ریاضی و هنر نیز ایجاد می گردد . گام پنجم : برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید بین اهداف و ارزشیابی وابستگی مستقیم وجود داشته باشد در این درس هدف توانایی درک مفهوم کسر و نوشتن کسر مورد نظر برای یک شکل است . در این مرحله باید با توجه به توانایی های فردی هر دانش آموز به آنها تکلیف داد . تک تک دانش آموزان را پای تخته صدا می زنیم سپس برای دانش آموزان کم توان از کسرهای ساده و اشکال ساده تمرین می دهیم ، نقاط ضعف آنها را رفع می کنیم و برای دانش آموزان تیز هوش می توان از کسرهای دیگر که در حد توان آنها باشد سؤال پرسیده و کار می کنیم . گام ششم : استراتژی تدریس ، مدیریت و مواد و منابع بعد ار یاد گیری درس توسط تمام دانش آموزان و ارزشیابی از تک تک آنها تمرینات کتاب درسی که در توان همه ی دانش آموزان می باشد را به آنها تکلیف می دهیم علاوه بر آن از آنها می خواهیم که خودشان هم چند نمونه از شکل ها و کسرها را در دفتر شان بنویسند و با گروه خود همکاری نموده و یک نمونه سؤال هر گروه برای جلسه ی بعد داشته باشند و در جلسه ی آینده سؤالات گروهها را با هم جابه جا می کنیم تا سؤالات مختلف گروهها توسط دانش آموزان حل شود و معلم مربوطه نظارت کامل بر این سؤالات باید داشته باشد نقش معلم به عنوان راهنما ، همواره در کنار دانش آموزان خواهد بود . برای کار گروهی ، دانش آموزان می توانند از آزمایشگاه مدرسه یا حتی حیاط مدرسه نیز استفاده کنند و با گروه خود و گروه های دیگر تعامل داشته باشند ، هم فکری و مشورت کنند و سرانجام به هدف و نتیجه ی اصلی درس برسند . برای یاد گیری بیشتر دانش آموزان می توان توجه آنها را به کتابهای کمک درسی استاندارد که مورد تایید آموزش و پرورش می باشد جلب کرد . در این درس از هر وسیله ی ساده ای که در اختیار دانش آموزان باشد و از کارت ها و کاغذ های رنگ و مهره های رنگی و ... می توان استفاده نمود . گام هشتم : در این مرحله ( ارزیابی درس و معلم ) می توان از سؤالات چالشی که برای ارزیابی بازده درس به کار آید استفاده نمود . مثلاً اگر تعداد دانش آموزان یک کلاس 36 نفر است و می خواهیم یک چهارم دانش آموزان این کلاس را به کتابخانه ببریم ، چند نفر می توانند از کتابخانه دیدن نمایند ؟ و ... |
ﺑﺮرﺳﻲﻛﻴﻔﻴﺖﺗﺪرﻳﺲدرسرﻳﺎﺿﻲﭘﺎﻳﻪﭼﻬﺎرم دﺑﺴﺘﺎنﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن
درس ۲ : آشنایی با نهاد مدرسه ٬ تقویت روحیه ی همکاری٬کنجکاوی٬شناخت ارزش شغل معلمی٬خدمت به مردم٬خشنود کردن خداوند٬آشنایی با جبار باغچه بان
درس ۳ : آشنایی با مجتمع شبانه روزی
درس ۴ : ترویج روحیه ی هم کاری و تفکر خلاق برای حفظ محیط زیست
درس ۵ : آشنایی با شخصیت جهان پهلوان تختی و آزادگی و جوان مردی در ورزش
درس ۶ : افزایش اعتماد به نفس و ازبین بردن خجالت
درس ۷ : اهمیت به زندگی گروهی و از بین بردن خود بینی
درس ۸ : شناخت و اهمیت قانون و عواقب نبودن قانون در جامعه
درس ۹ : اهمیت آب در زندگی انسان ها و ضروریت استفاده صحیح از تمام انرژی ها و نعمت های خداوند
درس ۱۰ : با توجه به فصل ( اخلاق فردی و اجتماعی ) داستانی تهیه و تنظیم شود .
درس ۱۱ : شناخت ابن سینا و اهمیت تفکر قبل از شروع کارهای تحقیقی
درس ۱۲ : شناخت ژول ورن و ایجاد روحیه ی کنجکاوی و خلاقیت
درس ۱۳ : آشنایی با عید فطر و فطریه و زکات و دیگر فرایض دینی
درس ۱۴ : آشنایی با امام حسین (ع) و یارانش و صفات برجسته آن ها
درس ۱۵ : آشنایی با آثار باستانی و میراث فرهنگی
درس ۱۶ : آرش کمانگیر و معرفی تورانیان و سرزمین آنان
درس ۱۷ : آشنایی با مسائل ملی و میهنی ٬ میراث مادی و معنوی
درس ۱۸ : لذت از زندگی٬رابطه با پروردگار٬وظیفه ی ما در برابر خداوند و دیگران
درس ۱۹ : با توجه به فرهنگ بومی و منطقه ای هر دانش آموز
درس ۲۰ : آشنایی با چگونگی ساخت و انواع داستان
درس ۲۱ : درک افراد ناشنوا و مشکلات آن ها در جامعه
درس ۲۲ : آشنایی با ضرب المثل ها و اهمیت آن
الف – هدف کلی :
هدف کلی تدریس جغرافیا در این پایه معرفی علم جغرافیا به دانش آموزان به عنوان یک علم مستقل و آشنایی آنان با این علم می باشد.
ب – اهداف جزیی :
1 – آشنایی دانش آموزان با کاربرد و موارد استفاده علم جغرافیا و نقش آن در زندگی .
2 – آشنایی اولیه و ساده دانش آموزان با مفاهیم ساده جغرافیایی از قبیل آب و هوا ، جهت های جغرافیایی ، نقشه و کره و نیز تعاریف ساده عوارض طبیعی و مصنوعی از قبیل رودها ، کوهها ، و جاده ها و ...
3 – اشنایی دانش آموزان بصورت تقریبا علمی و آگاهانه با خصوصیات جغرافیایی محیط زندگی خود .
4– اشنایی دانش آموزان با سایر مکانها موجود در کشور فرهنگها اقوام و ملل وخصوصیات ویژه جغرافیایی آن مناطق .
5 – آشنایی مقدماتی و بسیار ساده دانش آموزان با شاخه های مختلف جغرافیا از قبیل جغرافیای طبیعی ، اقتصادی و انسانی .
6 – آشنایی دانش آموزان با اهمیت عوارض طبیعی موجود در محیط زندگی همچون رود ها ، کوهها و همچنین عوارض مصنوعی همانند جاده ها راه آهن و وسایل حمل نقل جدید ( قطار ، کشتی و هواپیما ) غیر از آنچه در ذهن او و در محل زندگی او می باشد .
ج – اهداف رفتاری :
1 –دانش آموز بتواند وسایل مختلف مربوط به جغرافیا را (همانند نقشه ، کره و ...) در حد ابتداییتشخیص دهد .
2 – دانش آموز بتواند چهار جهت اصلی را تعریف نموده نشان دهد و آنها را رسم کند .
3 – دانش آموز بتواند جهات فرعی را تعریف کرده ، نشان داده و آنها را ترسیم کند .
4 – دانش آموز بتواند قطب های شمال و جنوب را تعریف کرده و آنها را در یک کره نشان دهد .
5 – دانش آموز با ناهمواری ها ایران آشنا شده و بتواند ناهمواری ها را تعریف کند .
6 – دانش آموز با اختلافات دمایی ، بارشی و آب و هوایی مناطق و نواحی ایران آشنا شود .
7 – دانش آموز با نواحی مختلف آب و هوایی ایران ( نواحی خزری ، گرم و خشک و کوهستانی ) آشنا شود .
8 – دانش آموز بتواند نواحی مختلف آب و هوایی ایران را در نقشه پیدا کرده و آنرا رنگ آمیزی نماید .
9 – دانش آموز با دریاها و دریاجه های ایران آشنا شده و اهمیت آنها را بداند .
10 – دانش آموز با اهمیت و نقش رود ها در زندگی انسانها آشنا شود .
11 – دانش آموز تعدادی از رودهای مهم ایران را بشناسد .
12 – دانش آموزان با تعریف راههای ارتباطی آشنا شود و اهمیت و نقش آنها را در زندگی انسانها و جوامع انسانی توضیح دهد .
13 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی ( زمینی ، دریایی و هوایی ) آشنا شود و معایب و محاسن هر کدام از آنها را بطور ساده توضیح دهد .
14 – دانش آموز با مفهوم ساده و اولیه صادرات آشنا شود .
15 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی موجود در کشور آشنا شود .
البته طبیعی است که اهداف رفتاری فوق با توجه به محتوای هر درس متفاوت از دیگری بوده و دستیابی به هرکدام از اهداف فوق در مورد درس جغرافیا مستلزم به کارگیری الگوی تدریس و شیوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی متناسب با آن هدف و درس میباشد .
بهطوركلي تغيير كرده است.رويكردهاي جديد بيشتري
روي ساختارها، ارتباطات، اكتشافات، مهارتهاي حل
مسأله تفكر، روابط بين فردي و روحيه همكاري تأكيد
ميكند.
اين مقاله نيز با تأكيد بر رويكردهاي جديد در حوزهي
تعليم و تربيت نوشته شده ميكوشد تا با تنوع بخشيدن به روشهاي تدريس رياضي در مقطع ابتدايي زمينه تحقق يافتن هدفهاي اساسي زير را فراهم سازد (همان منبع).
1- علاقهمند كردن دانشآموزان دبستاني به يادگيري به
ويژه يادگيري رياضي و ايجاد نگرش مثبت در آنان،
نسبت به مدرسه و تحصيل
2- تقويت روحيه همكاري در بين شاگردان و تبديل كردن رقابت به رفاقت در كلاس درس رياضي
3- وادار كردن شاگردان به تفكر در مورد مسائل و
تقويت اعتماد به نفس آنان جهت حل مسائل رياضي و
رشد تفكر انتقادي و مهارتهاي سطح بالاي تفكر
4- پرورش مهارتهاي اساسي خواندن، نوشتن و حساب كردن در كودكان
5- فعال كردن كلاس درس رياضي از طريق فراهمآوري زمينه بحث معلم با شاگرد و شاگرد با شاگرد
6- تقويت روحيه تحقيق در بين شاگردان از طريق آشنا كردن آنها با موقعيتهاي روزمرهي زندگي
7- تقويت مهارتهاي كلامي و ارتباطي شاگردان
8- تقويت يادگيري معنيدار با استفاده از مواد و وسايل آموزش عيني و ملموس