روش تدریس و راهنمای دروس
روش تدریس لوحه تربیت بدنی (چهارم دبستان)
روش تدریس هدیه های آسمان (چهارم دبستان)
روش تدریس تربیت بدنی (چهارم دبستان)
دانلود انواع محلول
دانلود انواع محلول (شکل):
نوع فرمت:
آسان ترین روش ضرب کردن اعداد روش ضرب آسان اعداد
آسان ترین روش ضرب کردن اعداد
روش ضرب آسان اعداد
روشی جالب برای ضرب اعداد :شما می توانید با یک شیوه ی فوق العاده در ریاضیات و بدون ماشین حساب ضرب اعداد را انجام دهید. پس از یاد گرفتن این شیوه قادر خواهید بود تمام اعداد را چه بزرگ و چه کوچک، چه تک رقمی و چه چند رقمی به راحتی در یکدیگر ضرب کرده و پاسخ آنها را به راحتی و بدون استفاده از ماشین حساب پیدا کنید. برای اینکار هم فقط کافی است چند تا خط ناقابل رسم کنید و تمام…
توضیح این روش با جملات بسیار دشوار است بنابراین اجازه بدهید کار خود را با تصاویر شروع کنیم. تصویر زیر را نگاه کنید :
اولین مثالی که برای شما در نظر گرفته ایم بسیار ساده است. عدد ۲۱ را در ۱۳ ضرب کرده ایم. مراحل انجام ضرب به صورت زیر بوده است :
۱- عدد ۲۱ از ۲ و ۱ تشکیل شده پس ابتدا ۲ خط در بالا و ۱ خط در پایین آن به صورت افقی رسم کرده ایم.
۲- عدد ۱۳ از ۱ و ۳ تشکیل شده پس ابتدا ۱ خط و سپس ۳ خط به نحوی رسم کرده ایم که خط هایی که قبلا به صورت افقی رسم کرده بودیم را قطع کنند.
۳- به ترتیب از چپ به راست ابتدا در راس مربع سپس در قطر آن و بعد در راس سمت راست تعداد نقطه هایی که خط ها در آنها یکدیگر را قطع کرده اند را شمرده ایم و ارقام به دست آورده را به همان ترتیب از چپ به راست به عنوان صدگان، دهگان و یکان عدد قرار داده ایم تا به پاسخ برسیم.
روش این کار بسیار ساده بود ولی اجازه بدهید با دو رقم بزرگتر آنرا تکرار کنیم، این بار قصد داریم عدد ۱۲۳ را در ۳۲۱ ضرب کنیم :
این بار با بالا رفتن ارقام کار کمی سخت تر شد. روش دقیقا مثل قبل است با این تفاوت که این بار بجز قطر مربع دو قسمت دیگر هم می بایست شمرده شوند که برایتان دور آنها خط کشیده ایم. اما یک نکته وجود دارد، اگر تعداد نقطه هایی که می شمارید دو رقمی شود، همانطور که می بینید باید دهگان آن را به رقم قبلی بسپارید، دقیقا مثل جمع و ضرب عادی.
تا اینجا اعدادی که در هم ضرب کردیم دارای ارقام برابر بودند یعنی هر دو سه رقمی یا هر دو دو رقمی بودند. اگر اینطور نباشد چه می شود؟ اجازه بدهید این حالت را هم با یک مثال با هم بررسی کنیم :
خوب در این مثال دو نکته وجود داشت، اول اینکه اگر تعداد ارقام دو عددی که در هم ضرب می کنیم برابر نباشند چه کار کنیم و دوم اینکه اگر در عددمان رقم۰ وجود داشته باشد ضرب به چه شکل صورت می پذیرد. اگر توجه کرده باشید دو دایره ی آبی درنگ در شکل بالا وجود دارد. اگر در این عدد، رقم صفر وجود نداشت در آن دو نقطه هم خطوط با یکدیگر برخورد میکردند و دو تا از ارقام پاسخ را در اختیار ما می گذاشتند. به هر حال نکته ی مهم این است که جای خالی آنها را نباید فراموش کنید، وگرنه محاسبات غلط از آب در می آید.
یک مثال دیگر در مورد اعداد صفر دار را با یک دیگر بررسی می کنیم :
مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: نسرین صادقی
کتابهای صوتی
فعالیّت های پیشنهادی کتابهای بخوانیم وبنویسیم پایه ی چهارم ابتدایی
به نام خدا
فعالیّت های پیشنهادی کتابهای بخوانیم وبنویسیم پایه ی چهارم ابتدایی
کتاب بخوانیم وبنویسیم در حال حاضر دارای 22درس می باشد که هر درس برای یک هفته طراحی شده است که در برنامه ی درسی دانش آموزان طی هفت جلسه گنجانده می شود که لازم است همکاران عزیز از پایه ها ی دوم تا پنجم به این امر توجه داشته باشند که در ساعت آموزشی این درس هر دو کتاب بخوانیم وبنویسیم باهم کار می شود ونباید ساعات بخوانیم وبنویسیم را از هم تفکیک کرد ، مراحل این کار به صورت پیشنهادی ذیلا" ارایه می گردد :
1- جلسه ی اول : تدریس متن درس + درک ودریافت +بنویسیم (2 تمرین)+بازخوانی متن درس توسط دانش آموزان
2- جلسه ی دوم : آموزش واژه آموزی +نکته ها +بنویسیم +باز خوانی متن درس
جلسه ی سوم : املا +بنویسیم (2تمرین ) + بازخوانی متن
- جلسه ی چهارم : گفت وشنود +فعالیت ویژه + بنویسیم
جلسه ی پنجم : با هم بخوانیم + بازخوانی متن درس + بنویسیم
جلسه ی ششم: روان خوانی (درصورتی که روان خوانی نبود ،باز خوانی متن انجام می گیرد + بنویسیم
جلسه ی هفتم: انشا (انشا که در آخرین جلسه ی هر درس بخوانیم وبنویسیم قرار می گیرد لازم است به این نکته توجه گردد که انشا تکلیفی است که باید در مدرسه انجام شود، انشا هایی که نیاز به تحقیق وپرس وجودارد می توانند دانش آموزان تحقیقات لازم را انجام داده وسپس در کلاس درس پیرامون موضوع تحقیق شده بنویسند.در ساعت انشا پس از نوشتن انشا از چند دانش آموز می خواهیم که انشاخود را در کلاس قرائت کنند.
لازم به ذکر است کلیّه ی فعا لیت های بنویسیم در مدرسه با نظارت معلم انجام می گیرد وتمرینات بنویسیم به گونه ای تقسیم بندی می شود تا در تمام جلسات همراه با کتاب بخوانیم مّد نظر قرار گرفته شود .
آزمایش علوم
آب
بطری با بدنه ی شفاف
رنگ خوراکی
قرص جوشان
( به دلیل استفاده قرص جوشان حضور افراد بزرگسال در کنار خردسالان برای انجام این آزمایش الزامی است .)
مراحل انجام آزمایش :۱ - یک دوم بطری را با روغن مایع پر کنید .
۲ - آب را به اندازه ای به بطری اضافه نمایید که فضایی از بالای بطری خالی بماند .
سوال - چه اتفاقی برای روغن و آب می افتد ؟
آب و روغن در دو لایه جداگانه از هم قرار می گیرند . در اصطلاح علمی روغن hydophobic است . در زبان یونانی hydros به معنی آب و phobic به معنی ترس است یا به اصلاح دیگر روغن یک ماده ترس از آب است . سوال - چرا روغن شناور ماند ؟
زیرا چگالی روغن از آب کم تر است .
سوال - چرا آب در ته بطری قرار گرفت ؟
زیرا چگالی آب از چگالی روغن بیش تر است .
۳ - در این مرحله سه یا چهار قطره رنگ خوراکی را به بطری اضافه کنید . مشاهده خواهید کرد که رنگ خوراکی در روغن محلول نیست و در آب حل می شود .
۴ - قرص جوشان را به بطری اضافه کنید . شما می توانید این قرص را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید تا فرصت بیشتری برای مشاهده این اتفاق جالب داشته باشید .
سوال - چرا این اتفاق افتاد ؟
هنگامی که قرص جوشان در آب قرار می گیرد یک واکنش شیمیایی بین آب و قرص رخ می دهد و باعث می شود که گاز کربن دی اکسید منتشر شود . این گاز همراه با حباب های رنگی زیبا از روغن خارج می شوند و پدیده ی زیبایی رخ می دهد .
محلول ها و مخلوط ها
قبل از این که درباره محلول ها صحبت کنیم، بگذارید محلول ها را از انواع دیگر مخلوط ها جدا کنیم. محلول ها گروهی از مولکول ها هستند که با توزیعی کاملاً یکنواخت پخش شده اند. یک کم سخت شد، نه؟!
دانشمندان می گویند: محلول ها سیستم های همگن هستند. حالا همگن یعنی چه؟ در انواع دیگر مخلوط ها ممکن است یک طرف مایع مقدار زیادی از یک چیز (ماده) را در خود داشته باشند ولی یک طرف دیگر از آن چیز کمتر داشته باشد. چنین مخلوطی همگن نیست! اما غلظت محلول ها در تمام نقاط سیستم شان کاملاً یکسان و همگن است. بگذارید با یک مثال موضوع را روشن کنیم:
اگر در آب شکر بریزیم، شکر در آب حل شده و در تمام لیوان آب به طور یکنواخت پخش می شود. اما در مخلوط آب و ماسه، ماسه به ته آب می رود و یک طرف آب بیشتر از طرف دیگرش ماسه دارد. به همین دلیل می گوییم که شکر و آب محلول هستند ولی آب و ماسه مخلوط هستند.
آیا هر چیزی می تواند حل بشود؟
خیلی چیزها حل می شوند. محلول ها می توانند شامل جامداتی باشند که در مایعات حل شده اند، یا گازهایی باشند که در آب حل شده اند (مثل آب گازدار). محلول ها می توانند از حل شدن گازها در گازها یا مایع در مایع ها به وجود بیایند. اگر شما بعضی چیزها را با هم ترکیب کنید و آن ها در یک توزیع یکنواخت پخش بشوند، به آن محلول می گویند.
احتمالاً نمی توانید به راحتی کسی را پیدا کنید که محلول جامد در جامد درست کند. اما این محلول ها وجود دارند. آن ها اول به شکل محلول جامد یا مایع در مایع هستند ولی بعد در دمای اتاق سخت می شوند. آلیاژهای انواع فلزات مثال های خوبی از یک محلول جامد در جامد در دمای اتاق هستند.
پس یک محلول ساده اساساً دو ماده است که با یکدیگر ترکیب شده اند. یکی از آن ها حل شونده نامیده می شود. حل شونده ماده ای است که حل خواهد شد (مثل شکر) ماده دیگر حلال است، که حل کننده است (مثل آب) اگر بخواهید تشخیص بدهید که کدام یک از دو ماده حل شونده است، به عنوان یک قانون بدانید که معمولاً مقدار حلال از حل شونده بیشتر است.
ساختن محلول ها:
پس چه اتفاقی می افتد؟ چطور می شود محلول ساخت؟ دو مایع را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. به همین سادگی! اما علم، این کار ساده را به سه مرحله تقسیم می کند. وقتی دارید این مراحل را می خوانید به خاطر داشته باشید که (حل شونده = شکر) (حلال = آب) - (سیستم = لیوان)
حل شونده در حلال قرار می گیرد و شروع به شکسته شدن به تکه های کوچک تر می کند.
مولکول های حلال شروع به حرکت در همه جهات کرده و برای مولکول های حل شونده جا باز می کنند. مثلاً مولکول های آب برای مولکول های شکر جا باز می کنند.
حل شونده و حلال با یکدیگر برهم کنش می دهند(یعنی با هم کنش و واکنش می کنند) تا زمانی که غلظت هر دو ماده در تمام سیستم یکسان شود. حالا باید مقدار شکر حل شده در آب، در بالا و ته و وسط و همه جای لیوان یکسان باشد.
آیا هر چیزی می تواند محلول ها را تغییر دهد؟
البته! هر چیزی می تواند غلظت مواد موجود در محلول را تغییر دهد. در این مورد دانشمندان از واژه حلالیت استفاده میکنند. حلالیت توانایی یا قابلیت حلال (مثلاً آب) برای حل کردن حل شونده (مثلاً شکر) است. ممکن است شما قبلاً اثر دما روی حلالیت را در کلاس درستان دیده باشید. معمولاً وقتی حلال ها را گرم می کنید، می توانند مقدار بیشتری مواد جامد را در خود حل کنند (مثلاً شکر بیشتر ) و در عوض مقدار کمتری گاز در حلال گرم، حل می شود (مثلاً دی اکسید کربن کمتر در نوشابه گرم) فاکتور مهم بعدی فشار است. وقتی که فشار محیط اطراف محلول را افزایش می دهید، معمولاً مقدار بیشتری گاز در آن حل می شود. دوباره به قوطی نوشابه تان فکر کنید. قوطی می تواند گاز را درونش نگه دارد زیرا محتویات قوطی تحت فشار زیادی هستند. آخرین عامل مهم ساختار مواد است. بعضی چیزها در یک نوع خاص ماده آسان تر حل می شوند. مثلاً شکر به آسانی در آب حل می شود، اما روغن در آب حل نمی شود. پس می گوییم که آب نسبت به روغن حلالیت کمی دارد.
کیلینیک خدا
شعر قدیمی
ين شعر رو وقتی خیلی کوچک بودم شاید سوم یا چهارم دبستان یاد گرفته بودم و زمزمه میکردم
هر چند بیشتر این شعر حال و هوای نظام اموزشی خیلی قدیمی رو داره اما بد نیست هر از گاهی
تاملی به رفتارای خودمون تو برخورد با این فرشته ها داشته باشیم
معلم چو آمد بناگه کلاس
چو شهری فروخفته خاموش شد
سخنهای ناگفته کودکان
به لب نارسیده فراموش شد
معلم زکار مداوم مدام
غضبناک و فرسوده و خسته بود
جوان بود و در عنفوان شباب
جوانی از او رخت بر بسته بود
سکوت کلاس غم آلود را
صدای درشت معلم شکست
ز جا احمدک جست و بند دلش
بدین بی خبر بانک ناگه گسست
بیا احمدک درس دیروز را بخوان
تا ببینم که سعدی چه گفت
ولی احمدک درس نا خوانده بود
به جز آنچه دیروز آنجا شنفت
عرق چون شتابان سرشک یتیم
خطوط خجالت برویش نگاشت
لباس پر از وصله و ژنده اش
بروی تن لاغرش لرزه داشت
زبانش به لکنت بیفتاد و گفت
بنی آدم اعضای یکدیگر اند
وجودش به یکباره فریاد کرد
که در آفرینش ز یک گوهرند
در اقلیم ما رنچ بر مردمان
زبان دلش گفت بی اختیار
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند
تو کز ، کز ، تو کز وای یادش نبود
جهان پیش چشمش سیه پوش شد
سرش را به سنگینی از روی شرم
بپائین بیفکند و خاموش شد
ز اعماق مغزش بجز درد و رنج
نمی کرد پیدا کلام دگر
در آن عمر کوتاه او خاطرش
نمی داد جز آن پیام دگر
ز چشم معلم شراری جهید
نماینده آتش خشم او
درونش پر از نفرت و کینه گشت
غضب می درخشید درچشم او
چرا احمد کودن بی شعور
معلم بگفتا به لحن گران
نخواند ی چنین درس آسان ، بگو
مگر چیست فرق تو با دیگران
عرق از جبین احمدک پاک کرد
خدایا چه می گوید آموزگار
نمی بیند آیا که در این میان
بود فرق ما بین دار وندار
چه گوید ؟ بگوید حقایق بلند
به شهري که از چشم خود بیم داشت
بگوید كه فرق است ما بین او
و آنکس که بی حد زر و سیم داشت
به آهستگی احمد بی نوا
چنین زیر لب گفت با قلب چاک
که آنها بدامان مادر خوشند
و من بی وجودش نهم سر بخاک
به آنها جز از روی مهر و خوشی
نگفته کسی تا کنون یک سخن
ندارند کاری بجز خورد و خواب
به مال پدر تکیه دارند و من
من از روی اجبار و از ترس مرگ
کشیدم از آن درس بگذشته دست
کنم با پدر پینه دوزی وکار
ببین دست پر پینه ام شاهد است
سخنهای او رامعلم برید
هنوز او سخنهای بسیار داشت
دلی از ستمکاری ظالمان
نژند و ستم دیده و زار داشت
معلم بکوبید پا بر زمین
كه این پیک قلب پر از کینه است
بمن چه که مادرزکف داده ای ؟
بمن چه که دستت پر از پینه است
يكي پيش ناظم رود با شتاب
به همراه خود یک فلک آورد
نماید پر از پینه پاهای او
ز چوبی که بهر کتک آورد
دل احمد آزرده و ریش گشت
چو او این سخن از معلم شنفت
ز چشمان او کور سوئی جهید
بیاد آمدش شعر سعدی و گفت
ببین ، یادم آمد دمی صبر کن
تامل ، خدا را ، تامل ، دمی
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی