یونیسف


همواره آماده کمک به کودکان سراسر دنیا
نیرویی وجود دارد که برای ساختن دنیایی تلاش می کند که در آن حقوق تک تک کودکان رعایت شود. نوجوانان را تشویق می کند که با صدای بلند حرف هایشان را بزنند و در تصمیم گیری برای زندگی آینده شان سهیم باشند.

این سازمان با این اعتقاد تاسیس شد که : حمایت و توجه به کودکان اساس پیشرفت بشر است و توجه کافی در سنین کودکی باعث پایه گذاری شخصیت محکمتری برای آینده افراد است؛

و با این هدف که : بر موانعی چون فقر، خشونت، مرض و تبعیض در مسیر زندگی کودکان غلبه کند.

اکنون نیز با تکیه بر اعتبار جهانی اش سعی دارد به اصلاحات و عقاید جدید جامه عمل بپوشاند و با کمک و همیاری، شرایطی فراهم آورد که هر کودک بتواند زندگی اش را به خوبی شروع کند. برای دستیابی به اهداف فوق بیش از 7000 نفر در 157 کشور مختلف مشغول فعالیت هستند.

این سازمان یونیسف است : صندوق کودکان سازمان ملل متحد.

تاریخچه سازمان
این سازمان توسط مجمع عمومی ملل متحد در 11 دسامبر سال 1946 تاسیس شد و در ابتدا به عنوان صندوق بین المللی نیاز های ضروری کودکان شناخته شده بود. یونیسف برای انجام تعهداتش سه دوره مختلف را انتخاب کرد :

در سال های بعد از جنگ 1946 تا 1950 با اعلام مرحله اول پروژه اش با عنوان : "احتیاجات ضروری" که در حقیقت عملیاتی سریع برای رساندن غذا، پوشاک و مایحتاج اولیه جهت حفظ سلامت کودکان سراسر دنیا، خصوصاً اروپا بود، کار خود را آغاز کرد.

با هزینه ای حدود 112 میلیون دلار فعالیت های زیر را انجام داد : پخش پوشاک بین 5 میلیون کودک در 12 کشور جهان؛ واکسینه کردن 8 میلیون کودک در برابر مرض سل و فراهم کردن غذای کمکی روزانه برای میلیون ها کودک در اروپا ، که یکی از بزرگترین فعالیت هایش به شمار می رود.

در طول سال های 1951تا 1960یونیسف به فعالیت های قبلی ادامه داد و هم زمان در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت نیز برنامه ریزی کرد. برای حفظ سلامت کودکان، سلسله عملیاتی بر علیه بیماری های سل، جذام، مالاریا و بیماری های عفونی انجام داد. قوانینی برای بهداشت محیط وضع کرد و افراد را به شرکت در کلاس های آموزش پرستاری و مراقبت از سلامت کودکان تشویق کرد.

به منظور بالا بردن استاندارد تغذیه کودکان، یونیسف به کشورها کمک کرد تا مواد غذایی دارای پروتئین بالا را با قیمت ارزان پخش کنند.

به منظور تامین رفاه اجتماعی کودکان، کلاس های آموزشی تربیت فرزندان و بهبود وضع خانوادگی را برای مادران تشکیل داد. مراکز نگهداری روزانه از کودکان، مراکز مشاوره خانواده و کانون نوجوانان را تاسیس کرد. برای کارهای فوق مبلغ 150 میلیون دلار هزینه شد.

در سال های 1961 تا 1970 یونیسف سیاتش را با اتخاذ تصمیم کمک به کودکان ملیت های مختلف برای پیشرفت ملت ها، گسترش داد. این بخش از پروژه " اهداف کشوری" نام گرفت. از این مرحله به بعد یونیسف بر طبق نیازهای طبقه بندی شده برای کودکان در هر ملیت اقداماتش را تکمیل کرد.

در این مرحله طبیعتاً یونیسف علاوه بر نیازهای مادی درگیر احتیاجات و مشکلات ذهنی، روانی و شغلی کودکان نیز شد. بنابراین کمک هایی در زمینه آموزش معلمان و اصلاح برنامه های تعلیم و تربیت، اختصاص مبلغی برای آموزش مهارتهای کاربردی و استفاده از تکنولوژی جدید انجام داد. در این دهه هزینه ای بالغ بر 300 میلیون دلار مصرف شد.

به طور خلاصه، پروژه های یونیسف چشم اندازی از آینده یک کودک است، هر کودک فردی است که در آینده باعث بوجود آمدن "تغییرات اقتصادی و اجتماعی" خواهد شد.

در دهه هفتاد، یونیسف اقداماتش را با دولت ها هماهنگ کرده و سعی در بالا بردن کیفیت زندگی کودکان ملت های در حال توسعه داشت و تا سال 1975 سالیانه مبلغ 100 میلیون دلار را برای این هدف تخصیص داد. به علاوه از شرکت های بین المللی و چندملیتی نیز تقاضای حمایت و کمک کرد.

هر چند که آمار موجود در ارتباط با تاریخچه فعالیتهای یونیسف تنها بیانگر بخش کوچکی از اقدامات مفید انجام شده توسط این سازمان است، اما به هر حال اشاره ای است به اهداف نهایی سازمان.

خلاصه ای از آخرین آمار فعالیت های انجام شده این سازمان به شرح زیر است :
•  71 میلیون کودک مورد آزمایش تراخم قرار گرفتند و از این تعداد 43 میلیون درمان شدند.
•  425 میلیون کودک از لحاظ ابتلا به بیماری های عفونی آزمایش شدند و از این تعداد نیز 23 میلیون معالجه شدند.
•  400 میلیون کودک در مقابل بیماری سل واکسینه شدند و میلیون ها کودک از ابتلا به بیماری مالاریا در امان ماندند.
•  415 هزار کودک مبتلا به بیماری جذام درمان شده و از مراکز مربوطه مرخص شدند.
•  12 هزار مرکز درمان در روستاها و هزاران بخش زایمان در 85 کشور مختلف بنا شد.
•  کمک هایی جهت احداث 2500 مرکز آموزش معلمان، 56 هزار مدرسه ابتدایی و راهنمایی، 965 مرکز کارآموزی و 600 مرکز برای آموزش تغذیه صحیح به پرسنل، انجام شده است.
•  امکانات و تجهیزات لازم برای راه اندازی 4000مرکز تغذیه و 9000 فضای سبز فراهم شده است.
•  2500 مرکز نگهداری روزانه، 300 کانون مخصوص بانوان و 3500 انجمن تاسیس شده.
•  غذای کمکی و پوشاک بین میلیون ها کودک توزیع شده و کمک های ضروری برای صدها هزار کودک قربانی در سیل، زلزله و حوادث طبیعی دیگر که احتمال وقوع آنها وجود دارد، فراهم شده است.

با پيمان جهاني کودک آشنا شويم

پيمان جهاني حقوق كودك يك پيمان نامه بين المللي است كه براي دفاع و حمايت ازحقوق كودكان تهيه شده است.اين پيمان پس ازده سال گفت وگوبين كشورهاي عضو سازمان ملل درسال 1989ميلادي تدوين گرديدودرسال1990به مرحله اجرادرامد .درحال حاضراز193 كشورجهان, 191 كشور به اين پيمان ملحق شده وخودراملزم به اجراي ان  مفاد نموده اند.جمهوري اسلامي ايران درسال1373به صورت مشروط به پيمان حقوق كودك ملحق گرديده است.پيمان جهاني كودك داراي يك مقدمه و 54 ماده است كه ماده ان حقوق كودك رامطرح مي سازدو13ماده ان درباره چگونگي اجراي ان در هر كشور است . اين پيمان بطوركلي چهارزمينه اصلي را در ارتباط باكودكان مورد توجه قرار مي دهد كه عبارتند از :


                                        بقا , رشد , حمايت و مشاركت

                              مواد پيمان نامه حقوق كودك به اختصار عبارتند :

ماده1:تعريف كودك

كودك كسي است كه سن او كمتر از 18 سال باشد مگر اينكه براساس قانون قابل اعمال, سن قانوني  كمتر تعيين شده باشد.                                     

ماده2:منع تبعيض

حقوق اين پيمان بدون استثنا متعلق به همه كودكان است و دولت ها بايد كودكان را دربرابر هر نوع تبعيض, حمايت كنند.

ماده3:منافع كودك

در هر اقدامي بايد منافع عاليه كودك مورد توجه قرار گيرد در صورتي كه والدين يا سرپرستان كودك در اين زمينه كوتاهي كنند,دولت ها بايد حمايت و مراقبت لازم را از كودكان به عمل اورد. 

 

ماده4:تحقق حقوق كودكان

دولت ها بايد در اجراي پيمان حقوق كودك بيشترين تلاش خود را به كار ببندند.

ماده5:سرپرستي والدين

دولت ها بايد حقوق و مسئوليت هاي والدين يا كسي كه سرپرستي كودك به عهده او مي باشد را در ارتباط با پرورش كودك, محترم بشمارد.

ماده6:بقا و پيشرفت

هر كودك داراي حق طبيعي زندگي است و دولت ها بايد زندگي ,بقا و رشد كودك را تضمين كنند.

ماده7:نام و مليت

هر كودك حق دارد از نام و مليت مشخص , برخوردارشود.  

ماده8:هويت كودك

  دولت ها بايد ازهويت كودك كه شامل نام, مليت و پيوند هاي خانوادگي او مي شود ,حمايت كنند.

 ماده9:جدايي از والدين

كودك حق دارد كه با والدين خود زندگي كند و نمي توان او را به اجبار از پدر و مادر خود جدا كرد مگر اينكه اين امر, به سود او باشد.

ماده10:پيوستن به خانواده

كودكان و والدين ان هاحق دارند به منظور ملحق شدن به يكديگر كشوري را ترك يا دوباره به كشور خود بازگردند.

ماده11:منع انتقال غيرقانوني كودك

دولت ها بايد ازانتقال غيرقانوني كودكان بوسيله والدين يا افراد ديگر به ساير كشورها ممانعت كنند.

ماده12:ازادي عقيده كودك

كودك حق دارد در مواردي كه به زندگي وي مربوط مي شود , ازادانه عقيده خود را بيان كند.

ماده13:ازادي بيان كودك

 كودك حق دارد عقايد خود را بيان كند و بدون توجه به مرزها كسب اطلاعات نمايد.

ماده 14:ازاديانديشه و مذهب

دولت ها بايد ازادي انديشه و مذهب كودك و حق هدايت كودك توسط والدين خود را محترم بشمارند.

ماده15:ازادي اجتماعي

كودكان حق دارند كه با يكديگر ارتباط داشته و تشكيل اجتماعات دهند.

ماده16:حفظ حريم كودك

امورخصوصي, خانوادگي و مكاتبات كودكان بايد در برابر هرنوع دخالت, بي حرمتي و افترا, محافظت شود.

ماده17:دسترسي به اطلاعات مناسب

دولت ها بايد امكان دسترسي كودكان به اطلاعات مناسب را تضمين كنند و در حمايت  انان در برابر اطلاعات زيان اور,بكوشند.

ماده18:مسئوليت والدين 

والدين در رشد و پرورش كودكان مسئوليت مشترك دارند و دولت ها بايد در اين امر به انان كمك كنند .

ماده19:منع بد رفتاري با كودك

دولت ها موظف هستند كودك را از هر نوع بد رفتاري والدين يا سرپرستان ديگر محافظت كنند و براي جلوگيري از هر نوع سوئ استفاده از كودك, اقدامات مناسب اجتماعي را انجام دهند.

ماده20:كودكان بي سرپرست

دولت ها بايد به كودكان محروم از خانواده كمك كنند و جايگزين مناسبي براي انان تعيين نمايند .

ماده21:فرزندخواندگي

دركشورهايي كه نظام فرزندخواندگي وجود دارد,اين امر بايد با توجه به منافع عاليه كودك و با كمك مقامات ذيصلاح,انجام گيرد .

ماده22:كودكان پناهنده

دولت ها بايد با همكاري سازمان هاي ذيصلاح,كودكان پناهنده يا پناهجو را مورد حمايت قرار دهند .

ماده23:كودكان معلول

كودكان معلول براي برخورداري از يك زندگي مناسب, به اموزش,پرورش و مراقبت ويژه نياز دارند.

ماده24:خدمات بهداشتي

كودكان حق دارند از بالاترين سطح بهداشت و خدمات پزشكي برخوردار شوند. دولت ها بايد برگسترش و مراقبت ها و اموزش هاي همگاني بهداشتي, توجه خاص مبذول دارند .

ماده25:بررسي موقعيت كودك

وضع كودكي كه از طرف دولت به افراد يا خانواده ها سپرده مي شود, بايد مورد ارزيابي منظم قرار گيرد.

ماده26:تامين اجتماعي

هر كودك حق دارد از تامين اجتماعي از جمله بيمه اجتماعي برخوردار شود.

ماده27:سطح زندگي

هر كودك حق دارد از سطح زندگي برخوردار شود كه رشد جسمي, ذهني, رواني و اجتماعي او را تامين كند.

ماده28:اموزش و پرورش

برخورداري از اموزش و پرورش حق هر كودك است و دولت ها بايد امكان اموزش ابتدايي رايگان و اجباري را براي همگان فراهم اوردند.

ماده29:اموزش ارزش ها

هدف اموزش و پرورش بايد رشد شخصيت و توانايي هاي كودك به كاملترين صورت باشد و كودك را براي يك زندگي فعال در يك جامعه اماده سازد .

ماده30:كودكان اقليت هاي قومي و مذهبي

كودكان اقليت هاي قومي و مذهبي حق برخورداري از فرهنگ خود و انجام اعمال مذهبي و تكلم به زبان خويش را دارا هستند .

ماده31:بازي و فعاليت هاي فرهنگي

كودك حق بازي, تفريح و مشاركت در فعاليت هاي فرهنگي و هنري را دارد .

ماده32:كار كودكان

كودك بايد در برابر هر كاري كه رشد و سلامت او را تهديد مي كند , حمايت شود . دولت ها بايد حداقل سن كار وشرايط كار كودكان را مشخص كنند .

ماده33:مواد مخدر

كودكان بايد در مقابل استفاده از مواد مخدر و شركت در توليد و توزيع ان, حمايت شوند .

ماده34:سوء استفاده جنسي

دولت ها بايد كودكان را در برابر هر نوع سوئ استفاده جنسي مورد حمايت قرار دهند .

ماده35:خريد و فروش كودك

دولت ها بايد اقدامات لازم را براي جلوگيري ازخريد و فروش و ربوده شدن كودكان به عمل اورند .

ماده36:ديگر شكل هاي استثمار

كودك بايد در مقابل هرگونه استثمار كه سلامت و رشد او را به مخاطره مي اندازد , مورد حمايت و محافظت قرار گيرد .

ماده37:منع شكنجه

هيچ كودكي نبايد مورد شكنجه , رفتار ستمگرانه و بازداشت غير قانوني قرار گيرد .اعمال مجازات اعدام و حبس ابد در مورد كودكانبايد ملغي گردد.

 

ماده38:درگيري هاي مسلحانه

هيچ كودك زير 15 سال نبايد در درگيري هاي مسلحانه شركت كند . دولت ها بايد در زمان درگيريهاي مسلحانه از كودكان مراقبت و حمايت به عمل اورند.

ماده39:توان بخشي كودكان

دولت ها موظف هستند از كودكان اسيب ديده از جنگ , بدرفتاري و استثمار , مراقبت و حمايت كنند .

ماده40:دادرسي ويژه كودكان

كودكان بزهكار براي دفاع از خود حق دارند از رفتار مناسب , معاضدت و مشورت قانوني برخوردار شوند و در حد امكان از اعمال مجازات شديد در مورد انان پرهيز شود .

ماده41:رجحان قوانين موثرتر

هيچ يك از مواد پيمان نامه حاضر, قوانين داخلي يا بين المللي لازم الاجرا در كشورهاي عضو كه در جهت تحقق حقوق كودك موثر باشد را تحت تاثير قرار نمي دهند.

ماده42 تا 54:در مورد چگونگي اجراي پيمان و عملكرد دولت ها در ارتباط با آن است كه اهم نكات مندرج در اين موارد به شرح زير مي باشد:

 

_ اشنا كردن عموم مردم , خانواده ها و كودكان با مفاد پيمان حقوق كودك با استفاده از شيوه هاي گوناگون اموزشي , تبليغي و

   اطلاع رساني.

_ تشكيل كميته بين المللي حقوق كودك به منظور بررسي پيشرفت كشورهاي عضو در تحقق تعهدات مندرج در پيمان حقوق كودك .

_ به منظور تحقق هر چه بيشتر حقوق كودك و افزايش همكاري هاي بين المللي در اين زمينه , كميته مي تواند از سازمان هاي تخصصي , صندوق كودكان سازمان ملل متحد و ساير ارگان هاي سازمان ملل متحد جهت شركت در جلسات كميته يا ارائه گزارش دعوت به عمل اورند .

_كميته حقوق كودك مي تواند بر حسب مورد سازمان هاي تخصصي , صندوق كودكان سازمان ملل متحد و ساير سازمان هاي ذيصلاح در خواست نمايد نظرات تخصصي در مورد اجراي پيمان ارائه نمايند .

ضرورت تدوين پيمان نامه جهاني حقوق كودك

پيمان جهاني حقوق كودك بر اساس نيازهاي كودكان كه ناشي از ضرورت هاي زير است , تدوين شده است :

1.اهميت دوران كودكي

دوران كودكي در رشد و پرورش كودكان اهميت ويژه اي دارد , در واقع پايه و اساس رشد جسمي , ذهني , عاطفي و اجتماعي كودكان در اين سال ها شكل مي گيرد . از اين رو توجه به اين دوران از راه وضع قوانين مناسب براي كودكان و تلاش در راه بهتر كردن زندگي انان , امري ضروري است .

2. اسيب پذيري كودكان

كودكان به علت شرايط سني خود اسيب پذيرند و نياز به حمايت و مراقبت بزرگترها دارند . اسيب پذيري كودكان ايجاب مي كند كه با وضع قوانين مناسب و حمايت و مراقبت لازم از انان , رشد و سلامت جسم و روان انان را تامين كنيم .

3. تفاوت كودكان با بزرگسالان

ضرورت قوانين خاص براي كودكان از اين اصل اساسي روان شناسي ناشي مي شود كه كودكان نه تنها از نظر كميت , بلكه از نظر كيفيت با بزرگسالان تفاوت هاي اساسي دارند و خواست ها , نيازها و ويژگي هاي خود را دارند . بنابراين از نظر حقوقي نيز , نياز به قوانين خاصي دارند كه يا بزرگسالان متفاوت است .

 

ويژگي هاي پيمان نامه جهاني حقوق كودك

پيمان جهاني حقوق كودك ويژگي هايي دارد كه ان را از ساير پيمان هاي بين المللي ,متمايز مي سازد . مهمترين ويژگي هاي اين پيمان به شرح زير است :

 

1- پذيرش عمومي پيمان              2- گستردگي مخاطبان پيمان                3- انعطاف پذيري پيمان

4- جامعيت پيمان                        5- نگرش علمي پيمان                        6- توجه به نهاد خانواده

7- اولويت منافع كودك