اهداف تدریس جغرافیا در پایه چهارم و به تبع آن الگوی انتخابی مورد استفاده جهت تدریس این درس را به شرح ذیل لیست بندی کرد :

الف – هدف کلی :

هدف کلی تدریس جغرافیا در این پایه معرفی علم جغرافیا به دانش آموزان به عنوان یک علم مستقل و آشنایی آنان با این علم می باشد.

ب اهداف جزیی :

1 آشنایی دانش آموزان با کاربرد و موارد استفاده علم جغرافیا و نقش آن در زندگی .

2 آشنایی  اولیه و ساده دانش آموزان با مفاهیم ساده جغرافیایی از قبیل آب و هوا ، جهت های جغرافیایی ، نقشه و کره و نیز تعاریف ساده عوارض طبیعی و مصنوعی از قبیل رودها ، کوهها ، و جاده ها و ...

3 اشنایی دانش آموزان بصورت تقریبا علمی و آگاهانه با خصوصیات جغرافیایی محیط زندگی خود .

4 اشنایی دانش آموزان با سایر مکانها موجود در کشور فرهنگها اقوام و ملل وخصوصیات ویژه جغرافیایی آن مناطق .

5 آشنایی مقدماتی و بسیار ساده دانش آموزان با شاخه های مختلف جغرافیا از قبیل جغرافیای طبیعی ، اقتصادی و انسانی .

6   آشنایی دانش آموزان با اهمیت عوارض طبیعی موجود در محیط زندگی همچون رود ها ، کوهها و همچنین عوارض مصنوعی همانند جاده ها راه آهن و وسایل حمل نقل جدید ( قطار ، کشتی و هواپیما ) غیر از آنچه در ذهن او و در محل زندگی او می باشد .

ج اهداف رفتاری :

1 دانش آموز بتواند وسایل مختلف مربوط به جغرافیا را (همانند نقشه ، کره و ...) در حد ابتدایی تشخیص دهد .

2 دانش آموز بتواند چهار جهت اصلی را تعریف نموده نشان دهد و آنها را رسم کند .

3 دانش آموز بتواند جهات فرعی را تعریف کرده ، نشان داده و آنها را ترسیم کند .

4 دانش آموز بتواند قطب های شمال و جنوب را تعریف کرده و آنها را در یک کره نشان دهد .

5 دانش آموز با ناهمواری ها ایران آشنا شده و بتواند ناهمواری ها را تعریف کند .

6 دانش آموز با اختلافات دمایی ، بارشی و آب و هوایی مناطق و نواحی ایران آشنا شود .

7 دانش آموز با نواحی مختلف آب و هوایی ایران ( نواحی خزری ، گرم و خشک  و کوهستانی ) آشنا شود .

8 دانش آموز بتواند نواحی مختلف آب و هوایی ایران را در نقشه پیدا کرده و آنرا رنگ آمیزی نماید .

9 دانش آموز با دریاها و دریاجه های ایران آشنا شده و اهمیت آنها را بداند .

10 دانش آموز با اهمیت و نقش رود ها در زندگی انسانها آشنا شود .

11 دانش آموز تعدادی از رودهای مهم ایران را بشناسد .

12 دانش آموزان با تعریف راههای ارتباطی آشنا شود و اهمیت و نقش آنها را در زندگی انسانها و جوامع انسانی  توضیح دهد .

13 دانش آموز با انواع راههای ارتباطی ( زمینی ، دریایی و هوایی ) آشنا شود و معایب و محاسن هر کدام از آنها را بطور ساده توضیح دهد .

14 دانش آموز با مفهوم ساده و اولیه صادرات آشنا شود .

15 دانش آموز با انواع راههای ارتباطی موجود در کشور آشنا شود .

البته طبیعی است که اهداف رفتاری فوق با توجه به محتوای هر درس متفاوت از دیگری بوده و دستیابی به هرکدام از اهداف فوق در مورد درس جغرافیا مستلزم به کارگیری الگوی تدریس و شیوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی متناسب با آن هدف و درس میباشد .