تقسیم ومفاهیم آن

تقسیم دارای  دو مفهوم می باشد.

 نوع اول : مقسوم و مقسوم علیه از یک جنس می باشند.

15 مداد را به دسته های 5 مدادی تقسیم کرده ایم . چند دسته ساخته می شود؟

نوع دوم : مقسوم و باقی مانده  از یک جنس می باشند.

15 مداد را به سه دسته ی مساوی تقسیم کرده ایم در هردسته چند مداد داریم ؟

ادامه نوشته

جدول و سرگرمی و تکلیف

جواب این سوالات را از داخل جدول پیدا کنید.  جواب ها فقط به صورت افقی و عمودی هستند.                                       

  افقی = کرم روده – کرم گوشت نپخته – واحد ساختمانی موجود زنده – حشره ای که دسته جمعی ،گیاهان را از بین می برد.

ادامه نوشته

زنگ املا  با شادی و تفریح

زنگ املا را با شادی و تفریح و خنده بگذرانیم . این کار باعث شوق بچه ها و تقویت املا دانش آموزان کم کار تر می شود. نمونه املا ترکیبی از چندین درس جهت شاد شدن کلاس :

قلی که کودکی کرو لال بود از خانه بیرون آمد در بین راه عبدالله و خواهرش گل رخ خانم را دید با روش جدید به آن ها سلام کرد و با انگشت اشاره پرنده ها را در آسمان نشان داد.

او دوست داشت که بنایی و قنادی را  با مأموران آتش نشانی یاد بگیرد. ولی آب قهر کرده بود و از لوله بیرون نمی آمد . او با تمام توان خود ، به  قانون احترام می گذاشت .

بوعلی سینا با بچه ها به موزه رفت و با شوق فراوان به تماشای میراث فرهنگی و ثروت های ملی نگاه می کرد و در باره اختراعات و اکتشافات با ژول ورن صحبت می کرد.

آرش به بالای سی و سه پل رفت و از آن جا به ارگ بم نگاه می کرد.

ریاضیات فریبنده!!!

ریاضیات فریبنده!!!این سوأل روفقط ذهنی حل کنید. از قلم و کاغذ و ماشین حساب استفاده نکنید.

عدد 1000 رو فرض کنید. 40 رو به اون اضافه کنید. حاصل رو با یک 1000 دیگه جمع کنید. عدد 30 رو به جواب اضافه کنید. با یک هزار دیگه جمع کنید. حالا 20 تا دیگه به حاصل جمع، اضافه کنید. 1000 تای دیگه جمع کنید و نهایتاً 10 تا دیگه به حاصل اضافه کنید. حاصل جمع بالا چنده؟

رنگ ها را بگویید بدون این که لغات را بخوانید...

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

لطفا" نگویید : هیچ کس حق پرسش حین تدریس را ندارد! 

10 اصل برای معلمان در کلاس

ادامه نوشته

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

لطفا" نگویید : هیچ کس حق پرسش حین تدریس را ندارد! 

10 اصل برای معلمان در کلاس

ادامه نوشته

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان

لطفا" نگویید : هیچ کس حق پرسش حین تدریس را ندارد! 

10 اصل برای معلمان در کلاس

ادامه نوشته

نکاتی چند از درس ریاضیات کلاس چهارم ابتدایی:(عددنویسی و عددخوانی)

 

نکاتی چند از درس ریاضیات کلاس چهارم ابتدایی:(عددنویسی و عددخوانی)

- بیشترین رقم  از نظر ارزش مکانی دریک عدد چند رقمی ، رقم سمت چپ آن عدد می باشد.

-   کم ترین رقم از نظر ارزش مکانی دریک عدد چند رقمی ، رقم سمت راست آن عدد است.

-  برای خواندن یک عدد چند رقمی باید اوّل طبقات آن عدد را از سمت راست مشخّص کرده و بعد می خوانیم.

مثال: یک عدد نه رقمی را از سمت راست سه تا سه تا جدا می کنیم و طبقه ی ارزش مکانی را مشخّص می کنیم و بعد آن عدد را می خوانیم:

 

                 طبقه ی یک ها/طبقه ی هزارها/طبقه ی میلیون ها

                      9 5  4 /  0   7   3 /   2   9   8   

 هشت صدو نود ودو میلیون و سصدوهفتاد هزلرو چهار صدوپنجاه نه

 بیشترین رقم از نظر ارزش مکانی 8 و کم ترین رقم از نظر ارزش مکانی 9 می باشد. زیرا  عدد8 در عدد بالا هشت صد میلیون و عدد 9

نه تا یکی می باشد.

          اگر دهگان میلیون عدد 892370459 را بر داریم این عدد چند می شود؟

چون رقم دهگان میلیون  این عدد 9 می باشد یعنی 90000000را از عدد داده شده کم می کنیم و می شود: 802370459

اگر دقت کرده باشید، در عدد به دست آمده دهگان میلیون صفر (0) است. یعنی وقتی که می خواهیم هر رقمی را از عددی برداریم به جای آن (0) قرار می دهیم.

-  وقتی که می خواهیم چند عدد را باهم مقایسه کنیم:

-  مرحله ی اوّل: باید به دانیم که این عددها چند رقمی است . ودر بالای آن عدد مشخّص می کنیم.اگر تعداد رقمها باهم مساوی بودند

-  مرحله ی دوم: باید از سمت چپ عدد شروع به مقایسه کنیم.

-  مرحله ی سوم : عددهای مشخّص شده را از کوچک تر به بزرگ تر می نویسیم.

 

وقتی که می خواهیم عددی را که با حروف نوشته شده به رقم بنویسم باید:

بزرگ ترین رقم از نظر ارزش مکانی را مشخّص می کنیم.

-         جدول ارزش مکانی مربوط به آن را رسم می کنیم.

-         با توجّه به طبقه ی جدول ارزش مکانی رقم های مربوط به آن عددها در طبقه ی مخصوص آن می نویسیم. مثال : وقتی که می خواهیم عدد:

         " سی صدو بیست و پنج هزاروصدو بیست و  چهار را با رقم بنویسیم طبقه ی یک ها و طبقه ی هزار آن رادرجدول مشخّص

          می کنیم. یعنی 325 هزلر را در طبقه هزلرها و 124 را در طبقه ی یک ها می نویسیم.

  منظور از عددهای تکراری و غیر تکراری آن چیست؟

        عدد 3503 یک عدد تکراری است. زیرا در این عدد رقم یکان یک ها  ویکان هزارها عدد 3 می باشد. یعنی عدد سه دو بار در این عدد تکرارشده است.

        عدد 10234 کوچک ترین و 98765 بزرگ ترین عدد پنج رقمی غیر تکراری می باشد. زیرا در این عددها هیچ عددی چند بار تکرار نشده است.

        

 

کارنامه یک پدر

گاهی اوقات بد نیست که خودمون نگاهی به زندگی مون داشته باشیم ، وظایفمون رو بررسی کنیم و بدون تعصب به خودمون نمره بدیم. یک کارنامه ی کوچیک فقط برای  خودمون. اینجوری می تونیم بررسی کنیم چه عواملی نگذاشت تا اون خود آرمانیمون شکل بگیره. می تونیم جلوی اشتباهاتمون رو بگیریم .


 

پدر و کودک

وقتی یک پسر بچه ی کوچیک بودین ،وقتی خطایی از پدرتون سر می زد یا رفتار درست اون به مذاق شما خوش نمی اومد ، خیلی نقشه ها واسه آینده ای داشتین که دیگه  پدر می شین.  وقتی در انتظار تولد فرزند بودین ، همیشه  تصویری زیبا از ارتباط خودتون و فرزندتون ترسیم می کردین اما حالا که چند سالی است پدر شدین ، بهتره بدون هیچ پیش فرضی کارنامه ی پدری تون را بررسی کنید.البته بهترین ملاک،  نحوه ی تعامل امروز شما و فرزندتونه اما شاید فکر کنید این میزان ارتباط کافیست ولی در حقیقت اینطور نباشه.

 

به سوالات زیر درست پاسخ بدین :

** آخرین باری که با فرزندتان ،تنها قدم زدین و یا ورزش کردین کی بوده ؟ ( با پسرتون به استخر رفتین ، تو پارک والیبال بازی کردین و یا با دخترتون پیاده روی کردین )

 

** فرزند کوچیک تون رو چند روز پیش به پارک بردید؟ و بدون اینکه مدام با موبایل حرف بزنید ،تمام وقت تان را با او بازی کردین؟

پدر و کودک

** چند وقته به اطاق فرزندتون نرفتین؟ منظور رفتن برای کارهای روزمره نیست ، اینکه در بزنید ، وارد اطاق نوجوونتون بشید و کنارش بشینیند و از اوضاع و احوال با هم حرف بزنید؟

 

** آخرین باری که با پسر کوچولو تون کشتی گرفتید کی بوده؟  یا آخرین باری که موهای دخترکوچیکتون رو شونه زدین؟

 

** فرزند شما کلاس چندمه ؟ اسم معلمش رو می دونید؟ اسم دوستای نزدیکش رو چطور؟ کدوم درس رو خیلی دوست داره؟ سر کدوم کلاس دلهره داره؟

 

** تا حالا تو باغ رویاهاش با هم قدم زدین؟ اجازه  و فرصت دادین تا براتون از خیالپردازی هایی بگه که شاید خیلی هاش عملی نشن اما بعضی هاش هم آینده ی اونو می سازن؟

پدر و کودک

این سوالات نمره ندارن ، نمی شه برای هر کدوم نمره ای گذاشت،  اما وقتی به تک تک اونا حتی توی دلتون پاسخ می دین ، به این جواب می رسین که چقدر برای فرزندتون پدری کردین. اگر خیلی حس خوبی ندارین ، از همین امروز می تونید شروع کنید.

وقتی فرزندتون از مدرسه بر می گرده حتی اگر سر کار هستین با خونه تماس بگیرید و برای چند دقیقه باهاش گپ بزنید ، جملاتی بدون دستور و فقط جهت حال و احوال . نتیجه اش رو همین امشب وقتی وارد خونه می شید ،خواهید دید

منبع:تبیان

یک پاورپوینت زیبا و آموزنده

 شما دو راه دارید !

یک پاورپوینت زیبا و آموزنده

امیدوارم لذت ببرید ، برای دانلود ، روی آیکن زیر کلیک کنید.

۸ توصیه سحری + ۸ توصیه افطاری

۸ توصیه سحری + ۸ توصیه افطاری

                                                              

                          

۱- وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌‌ خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می ‌توانید در این وعده بگنجانید....

 

ادامه نوشته

زیبایی های ریاضی

 پاورپوینتی جالب از زیبایی های ریاضی

امیدوارم لذت ببرید ، برای دانلود, روی آیکن زیر کلیک کنید.


سایت های ادبیات و زبان فارسی

ادامه نوشته

ریشه ضرب المثل ها

ریشه ضرب المثل ها


کلیک کنید

بچه ها به ۵ دلیل دوست داشتنی هستند:

فرشته های زمین

 
 

بچه ها به ۵ دلیل دوست داشتنی هستند:

 

۱.گریه می کنند چون گریه کلیدبهشته.

 

۲.قهرکه می کنند زودآشتی می کنند چون کینه ندارند.

 

۳.چیزی که می سازند زود خراب می کنند چون به دنیا دلبستگی ندارند.

 

۴.باخاک بازی می کنند چون تکبر ندارند.

 

۵.خوراکی که دارند زود می خورند و برای فردا نگه نمی دارند چون

 

آرزوهای دراز ندارند.


تصاویری زیبا از هنر نمایی فوق العاده زیبا با پوست تخم مرغ

 

 

هنر نمایی با پوست تخم مرغ

 

تصاویری زیبا از هنر نمایی فوق العاده زیبا با پوست تخم مرغ

 

 



برای دیدن کامل تصاویر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید         

ادامه نوشته

چگونه قرآن را به کودکانمان بیاموزیم؟!

چگونه قرآن را به کودکانمان بیاموزیم؟!


 

فراموش نکنید که :

حق فرزند بر پدر و مادر این است که برای او نام نیکو انتخاب کند و او را با ادب و نیکو تربیت کرده و به او قرآن بیاموزد. امام علی ( علیه‌السلام)

 

 


 

 

 

قرآن
 

فطرت خداجوی انسان به طور ناخودآگاه میل به خوبی‌ها و زیبایی‌ها دارد و قرآن آینه‌ی تمام نمای زیبایی‌ها در عالم خلقت می‌باشد. به همین دلیل هر نفس پاک و جان پالایش یافته‌ای به طور ناخودآگاه گرایش به استماع و تلاوت آیات نورانی قرآن دارد و این در مورد کودکان که مانند لوح سفیدی پاک و درخشان هستند دوچندان می‌باشد.

امّا گاهی از اوقات به دلیل عدم آگاهی ما بزرگ ترها و همچنین عدم درک آیات توسط کودکان در آموزش قرآن به فرزندانمان دچار مشکل می‌شویم و این سوالی است که غالباً خانواده‌ها می‌پرسند: فرزندمان علاقه‌ای به مطالعه‌ی کتاب قرآن خود ندارد. باید چه کار کنیم؟

والدین به عنوان همیار معلم در منزل می‌توانند نقش بسیار مهم و پایداری در ایجاد انس با قرآن داشته باشند. چون از قبل از تولد کودک با او بوده و قرار است تا پایان عمر خود در کنار او باشند. به همین دلیل تأثیری که دانش آموز از خانواده‌ی خود می‌گیرد بسیار پایدارتر از تاثیر وجودی هر کس دیگر است.

همچنین این والدین هستند که تأثیر کلام و رفتار معلم را تثبیت یا خنثی می‌کنند. به همین دلیل نقش والدین در پیشرفت‌های دانش آموزان بسیار حساس و کلیدی می‌باشد.

امید است موارد ساده‌ی زیر بتواند به حل مشکل و تقویت مهارت‌های دانش آموزان در تلاوت قرآن کمک کند:

 

 

1) فرزند خود را به مطالعه‌ی روزانه‌ی قرآن عادت دهید. شاید این امکان صبح هنگام به علّت خواب آلودگی بچه‌ها فراهم نباشد اما می‌توانید موقع اذان مغرب فرزند خود را ترغیب نمایید که به همراه شما وضو گرفته ، نماز بخواند و پس از ادای نماز، از روی عبارت‌های قرآنی کتاب خود ـ به عنوان فریضه‌ای که موجب خشنودی خدای مهربان است ـ بخواند.

 

به فرزندانتان اجازه دهید که شاهد عبادت‌های شما باشند و سعی کنید الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید ؛ زیرا بچه‌ها بیش از اینکه از کلام ما تأثیر بپذیرند ، از رفتار ما می‌آموزند.

تمرین با این شیوه در ابتدای امر ممکن است برای والدین و فرزندان با مشکلاتی به همراه می‌باشد و حتی شاید با مقاومت فرزندتان روبه رو شوید ، اما پس از گذشت مدتی کوتاه باعث پیشرفت‌های چشمگیری در فرزند شما خواهد شد و این توانایی را در آنان ایجاد می‌کند تا آیات جدید قرآنی را نیز به سهولت قرائت کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بچه‌ها هستند چون آیینه‌ها نقش می‌بندد در آن رفتار ما

2) معانی آیات را برای فرزند خود بیان کنید تا فرزند شما بتواند با آیات الهی ارتباط روحی برقرار کند. یکی از دلایل بی میلی کودکان نسبت به تلاوت قرآن این است که کودکان ما به دلیل بیگانه بودن زبان عربی ، آیات نورانی را جملاتی بی معنا تلقی کرده ، نمی‌توانند از معنی، بهره کافی برخوردار گردند و این وظیفه‌ی ماست که با بیان معانی بلند آیات ، آنان را از این چشمه‌ی جوشان سیراب نماییم.

3) به جنبه‌های التذاذی استماع صوت خوش قرآن توجه کنید. سعی کنید حتی الامکان عبارت‌ها را با صوت و آهنگ دلنشین تلاوت کنید تا فرزندتان از شنیدن آیات قرآن لذّت ببرد.

 

قصه

4) سعی کنید برای کودکان خود از داستان‌های قرآنی تعریف کنید. تعریف داستان‌های قرآنی ـ قبل از خواب ـ برای شما و کودکتان خوابی آرام و احساسی شیرین و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه خواهد داشت .

5 )کودکان را با آداب قرائت قرآن مانند پاکی و پاکیزگی ، با وضو بودن ، آداب نشستن ، گوش دادن به هنگام شنیدن آیات قرآن و ... آشنا سازید و آنان را نسبت به رعایت این آداب ترغیب نمایید .

6) به هنگام تمرین آیات در منزل ، از خواندن آیات توسط شما و تکرار توسط دانش آموز اجتناب کنید. شیوه‌ی کار باید به گونه‌ای باشد که دانش آموز خود سعی در اکتشاف شکل صحیح قرائت داشته باشد و شما به عنوان راهنما فقط توجه فرزند خود را به حرکت حرفی که اشتباه تلفظ کرده معطوف نمایید تا در تلاش‌های بعدی به شکل تلفظ صحیح کلمه برسد.

تمرین با این شیوه در ابتدای امر ممکن است برای والدین و فرزندان با مشکلاتی همراه ‌باشد و حتی شاید با مقاومت فرزندتان روبه رو شوید ، اما پس از گذشت مدتی کوتاه باعث پیشرفت‌های چشمگیری در فرزند شما خواهد شد و این توانایی را در آنان ایجاد می‌کند تا آیات جدید قرآنی را نیز به سهولت قرائت کنند.

7) رفع برخی از اشکالات به تمرین بیشتر و مرور زمان نیاز دارد. از این رو ، نباید انتظار داشته باشید که همه‌ی اشکالات بلافاصله برطرف شود.

 

مفاهیم ریاضی کلاس چهارم

 

ç عمود منصف

(

perpendiculaar bisector):

 

عمود به معنی ستون، چوب خیمه و گرز می باشد و در ریاضی خطی که بر یک پاره خط عمود شود و آن را نصف کند را عمود منصف آن پاره خط گویند. خط d عمود منصف پاره خط AB است.

 

 

ç فاصله نقطه از خط:

 

فاصله نقطه از خط کوتاهترین پاره خط بین نقطه و آن خط می باشد. هر گاه از نقطه ای خارج از یک خط بر آن عمودی رسم کنیم، فاصله آن نقطه از پای عمود ، فاصله نقطه از خط نامیده می شود.

PH فاصله نقطه P از خط d می باشد.این فاصله کوتاهترین مسیر از نقطه p به خط d می باشد.

 

 

 

 

ç ترسیم های هندسی:

 

یکی از بخش های هندسه رسم کردن خطوط و اشکال هندسی می باشد. این بخش از هندسه کاربرد زیادی در نقشه کشی ساختمان طراحی صنعتی، معماری، رسم فنی و ... دارد. خط کشی، پرگار، گونیا و نقاله مهمترین ابزار برای کشیدن یک شکل دقیق و منظم می باشند. رسم خط عمود بر یک خط ، رسم عمود منصف یک پاره خط ، رسم نیمساز یک زاویه و ... نمونه هایی از ترسیم های هندسی هستند.

 

 

 


 

رسم کردن خط عمود بر یک خط

 

با استفاده از گونیا می توان از نقطه ای روی یک خط یا خارج آن خطی به آن خط عمود کرد ، در شکلهای زیر روش این کار را مشاهده می کنید.

 


 

رسم کردن عمود منصف یک پاره خط

 


 

رسم کردن نیمساز یک زاویه

 

مراحل رسم:

 

1. از رأس زاویه کمان دلخواهی می زنیم تا اضلاع زاویه را در دو نقطه قطع کند.

 

2. سوزن پرگار را روی این دو نقطه گذاشته و دو کمان می زنیم.

 

3. محل برخورد دو کمان را به رأس زاویه وصل می کنیم.

 


 

رسم کردن خط عمود بر یک خط با پرگار

 

الف) از نقطه خارج از یک خط:

 

سوزن پرگار را روی نقطه مفروض گذاشته، کمانی می زنیم

 

و قسمتی از خط را به پاره خط تبدیل می کنیم سپس

 

عمود منصف این پاره خط را رسم می کنیم.

 

ب) از نقطه روی یک خط:

 

سوزن پرگار را روی نقطه گذاشته و قسمتی از خط را به پاره خط تبدیل می کنیم و سپس عمود منصف آنرا رسم می کنیم.

 


دانستنی های ریاضی در دوره ی ابتدایی


دانستني هاي رياضيات دوره ي ابتدايي
يك كيلوگرم =1000 گرم
·براي تبديل كيلوگرم به گرم عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل گرم به كيلوگرم عدد مربوطه رابر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك متر = 100 سانتي متر
·براي تبديل متر به سانتي متر عدد مربوطه را در 100 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل سانتي متر به متر عدد مربوطه را بر 100 تقسيم مي كنيم.
يك متر = 1000 ميلي متر
·براي تبديل متر به ميلي متر عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل ميلي متر به متر عدد مربوطه را بر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك سانتي متر = 10 ميلي متر
·براي تبديل سانتي متر به ميلي متر عدد مربوطه را در 10 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل ميلي متر به سانتي متر عدد مربوطه را بر 10 تقسيم مي كنيم.
يك هكتار = 10000 متر مربع
·براي تبديل هكتار به مترمربع عدد مربوطه را در 10000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل مترمربع به هكتار عدد مربوطه را بر 10000 تقسيم مي كنيم.
يك كيلومتر = 1000 متر
·براي تبديل كيلومتربه متر عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل متر به كيلومتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك ليتر =1000 سي سي
·براي تبديل ليتر به سي سي عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل سي سي به ليتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك ليتر = 1000 سانتي متر مكعب
·براي تبديل ليتر به سانتي متر مكعب عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل سانتي متر مكعب به ليتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك سي سي = 30 قطره
·براي تبديل سي سي به قطره عدد مربوطه را در 30 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل قطره به سي سي عدد مربوطه رابر 30 تقسيم مي كنيم.
يك مترمكعب = 1000 ليتر
·براي تبديل متر مكعب به ليتر عدد مربوطه را در 1000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل ليتر به متر مكعب عدد مربوطه رابر 1000 تقسيم مي كنيم.
يك مترمكعب=1000000 سانتي متر مكعب
·براي تبديل متر مكعب به سانتي متر مكعب عدد مربوطه را در 1000000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل سانتي متر مكعب به متر مكعب عدد مربوطه رابر 1000000 تقسيم مي كنيم.
يك كيلو متر مربع=1000000 متر مربع
·براي تبديل كيلو متر مربع به متر مربع عدد مربوطه را در 1000000 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل متر مربع به كيلو متر مربع عدد مربوطه رابر 1000000 تقسيم مي كنيم.
يك كيلو متر مربع=100 هكتار
·براي تبديل كيلو متر مربع به هكتار عدد مربوطه را در 100 ضرب مي كنيم.
·براي تبديل هكتار به كيلو متر مربع عدد مربوطه رابر 100 تقسيم مي كنيم.

 
دانستني هاي رياضيات دوره ي ابتدايي
نام شكل
محيط
مساحت
تعداد
خط تقارن
تعداد قطر
مربع
اندازه يك ضلع × 4
اندازه يك ضلع × خودش
4
2
مستطيل
(طول + عرض) × 2
طول × عرض
2
2
متوازي الاضلاع
(مجموع 2 ضلع متوالي) × 2
قاعده × ارتفاع
ندارد
2
ذوزنقه متساوي الساقين
مجموع 4 ضلع(اضلاع)
مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسيم بر2
1
2
ذوزنقه قائم الزاويه
مجموع 4 ضلع(اضلاع)
مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسيم بر2
ندارد
2
لوزي
اندازه يك ضلع × 4
حاصلضرب دو قطر تقسيم بر 2
2
2
مثلث قائم الزاويه
مجموع سه ضلع
قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2
ندارد
ندارد
مثلث متساوي الساقين
مجموع سه ضلع
قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2
1
ندارد
مثلث متساوي الاضلاع
مجموع سه ضلع
قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2
3
ندارد
مثلث مختلف الاضلاع
مجموع سه ضلع
قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2
ندارد
ندارد
دايره
قطر ×14/3
شعاع × شعاع × 14/3
بي شمار
بي شمار
فرمول حساب كردن تعداد قطرهاي چند ضلعي : (3 ـ n ) n = اقطار چند ضلعي
2
فرمول بدست آوردن تعداد پاره خط هاي يك خط : (1 ـ n ) n = پاره خط هاي يك خط
2 (تعداد نقطه)
بخش پذيري
2
اعدادي بر 2 بخش پذيرند كه رقم يكان آن ها 0 ،2 ،4 ،6 و 8 باشند .
3
اعدادي بر 3 بخش پذيرند كه مجموع ارقام آن ها بر 3 بخش پذير باشند.
4
اعدادي بر4 بخش پذيرند كه 2 رقم سمت راست آن ها بر چهار بخش پذير باشند
5
اعدادي بر 5 بخش پذيرند كه رقم يكان آن ها 0 يا 5 باشند .
6
اعدادي بر 6 بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 3 بخش پذير ند.
9
اعدادي بر 9بخش پذيرند كه مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذير باشند.
10
اعدادي بر 10 بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 5 بخش پذير باشند. (رقم يكان آن ها صفر باشد )
12
اعدادي بر 12 بخش پذيرند كه هم بر3 وهم بر 4 بخش پذيرباشند.
14
اعدادي بر 14 بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 7 بخش پذيرباشند.
15
اعدادي بر 15 بخش پذيرند كه هم بر3 وهم بر 5 بخش پذيرباشند.

محاسبه ی عدد پی

 

محاسبه ی عدد پی

عدد پی را نسبت محیط دایره به قطر آن در نظر گرفته اند. و محاسبه ی آن سابقه تاریخی دارد.محاسبه عدد پی

دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان  روی ادامه مطلباسما خداوند متعال

کاش در این رمضان لایق دیدار شویم

سحری با نظر لطف تو بیدار شویم ...                        


ادامه نوشته