محاسن ارزشیابی توصیفی

 

1- افزایش اعتمادبه نفس دانش آموزان .

2- تکیه نداشتن به نمره ی بیست.

3- افزایش پارامترها جهت تشخیص سطح یادگیری هر درس به طور جداگانه و در نتیجه یافتن ضعف دانش آموزان.

4- ایجادرابطه ا ی صمیمی تربین معلّم و دانش آموز.

5- تکیه بر کار و آموزش علمی و عملی.


ادامه نوشته

حرف حساب

از سوسک می ترسیم اما از له کردن شخصیت دیگران مثل سوسک نمی ترسیم.
از عنکبوت می ترسیم اما از اینکه تمام زندگیمون تار عنکبوت ببندد نمی ترسیم.
از شکستن لیوان می ترسیم اما از شکستن دل آدمها نمی ترسیم.

از اینکه بهمون خیانت کنند می ترسیم اما از خیانت به دیگران نمی ترسیم

ادامه نوشته

هدف آموزش رياضي در دوره‌ي ابتدايي

امروزه هدف آموزش رياضي در دوره‌ي ابتدايي

به‌طوركلي تغيير كرده است.رويكردهاي جديد بيش‌تري

روي ساختارها، ارتباطات، اكتشافات، مهارت‌هاي حل

مسأله تفكر، روابط بين فردي و روحيه همكاري تأكيد

مي‌كند.

اين مقاله نيز با تأكيد بر رويكردهاي جديد در حوزه‌ي

تعليم و تربيت نوشته شده مي‌كوشد تا با تنوع بخشيدن به روش‌هاي تدريس رياضي در مقطع ابتدايي زمينه تحقق يافتن هدف‌هاي اساسي زير را فراهم سازد (همان منبع).

1- علاقه‌مند كردن دانش‌آموزان دبستاني به يادگيري به

ويژه يادگيري رياضي و ايجاد نگرش مثبت در آنان،

نسبت به مدرسه و تحصيل

2- تقويت روحيه همكاري در بين شاگردان و تبديل كردن رقابت به رفاقت در كلاس درس رياضي
3- وادار كردن شاگردان به تفكر در  مورد مسائل و

تقويت اعتماد به نفس آنان جهت حل مسائل رياضي و

رشد تفكر انتقادي و مهارت‌هاي سطح بالاي تفكر

4- پرورش مهارت‌هاي اساسي خواندن، نوشتن و حساب كردن در كودكان
5- فعال كردن كلاس درس رياضي از طريق فراهم‌آوري زمينه بحث معلم با شاگرد و شاگرد با شاگرد

6- تقويت روحيه تحقيق در بين شاگردان از طريق آشنا كردن آن‌ها با موقعيت‌هاي روزمره‌ي زندگي

7- تقويت مهارت‌هاي كلامي و ارتباطي شاگردان

8- تقويت يادگيري معني‌دار با استفاده از مواد و وسايل آموزش عيني و ملموس

جدول بودجه بندي كتب درسي پايه ي چهارم سال تحصيلي 91-1390

بسمه تعالي

جدول بودجه بندي كتب درسي پايه ي چهارم سال تحصيلي 91-1390

درس/ماه

مهر

آبان

آذر

دي

بهمن

اسفند

فروردين

ارديبهشت

قرآن

14-1

29-15

40-30

55-41

67-56

80-68

86-81

100-87

هديه هاي آسماني

11-1

21-12

31-22

45-32

53-46

65-54

69-66

79-70

بخوانيم

21-1

50-22

71-51

96-72

121-97

143-122

160-144

181-161

جغرافيا

10-1

22-11

31-23

36-32

43-37

50-44

55-51

67-56

تاريخ

74-70

80-75

85-81

88-86

94-89

99-95

103-100

106-104

مدني

110-108

113-111

116-114

119-117

122-120

127-123

130-128

133-131

رياضي

21-1

51-22

74-52

101-75

121-102

144-122

162-145

186-163

علوم

17-1

31-18

43-32

57-44

71-58

83-72

93-84

104-94

همكاران محترم توجه داشته باشند كه فعاليت هاي بنويسيم و كتاب كار هديه هاي آسمان هماهنگ با كتاب هاي بخوانيم و هديه هاي آسمان انجام مي شود .

کاردستی کاغذی انیمیشن

کاردستی کاغذی انیمیشن

پوشه ی کار

یک مجموعه ی هدف دار منظم از کار و فعالیت فراگیر که نشان دهنده ی تلاش و کوشش و پیشرفت و رشد  دستاورد ها و موفقیت های او می باشد و فراگیران را به فراگیری پویا و فعال تبدیل می کند که در برابر یادگیری و پیشرفت  خود مسئول باشند را پوشه کار گویند.


پوشه کار مانند یک جورچین (پازل)،مجموعه ی قطعاتی از کارهای هدف دار فراگیران است که به او امکان می دهد تا توانایی های خود را از جهات مختلف به نمایش بگذارد.هر پوشه می تواند شامل یک فرد یا یک گروه باشد که به یک یا چند موضوع درسی اختصاص دارد که فراگیرمی تواند در زمان معین آن  را به خانه ببرد یا در مدرسه نگه داری شود و در اختیار معلم سال بعد قرار گیرد.

در واقع پوشه کار فرصت شناخت و اصلاح اشتباهات را به فراگیران می دهد.

چه چیزهایی را بید در پوشه کار نگه داری کرد؟

1-تکالیف انفرادی مدرسه

2-برگه امتحانی

3-تکالیف گروهی مدرسه

4-گزارش های علمی

5-یادداشت های کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز

6-ثبت پرسش ها و اظهار نظر ها در رفتارهای قابل توجه

7-گزارش مصاحبه ای فراگیر با افراد مختلف

8-خلاصه داستان،فیلم یا بازدید

9-نمونه کاهای هنری یا ...

معیارهایی برای ارزشیابی پوشه کار:

برای آن که  بتوان یک پوشه کار را ارزیابی کرد باید معیارهایی داشت  که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-دقت در کار

2-نظم کار و نظافت ظاهری

3-خلاقیّت و نوآوری

4-کنجکاوی و پرسش گری

5-پشتکار و صبر و حوصله

6-کاربرد آموخته ها

7-تصحیح اشتباهات

8-توانایی استفاده از ابزار

9-توانایی برقراری ارتباط

10-توانایی حل مسئله

11-توانایی طرح مسئله

12-توانایی کار گروهی و ...

از نتایج ارزشیابی پوشه ها چگونه استفاده کنیم:

1-     به دانش آموز امکان داده می شود پوشه ی خود را با معلم مرور کند و مواردی را که می تواند اصلاح کند بگوید.

2-     به دانش آموز امکان داده می شود که محتویات پوشه کار را با دانش آموز دیگر مرور کند.

3-     به دانش آموز امکان داده می شود که محتویات پوشه ی کار را با والدین مرور کند.

4-     به معلمین این امکان را می دهد که پوشه ی فراگیران را مرور کند و مواردی را که نیاز دارند تعیین کند.

5-     به دانش آموز امکان می دهد که از کارهای خود نمایشگاهی ترتیب دهند.

سخن آخر:

آن چه که مسلم است ارزشیابی توصیفی با سوق دادن روند یاد دهی-یادگیری از توجه به محفوظات و انباشت ذهنی دانش آموزان به یادگیری عمیق و ماندگار و کاربردی و تصیف آن با کمک روش های متنوع کیفی ،به بهبود کیفیت یادگیری منجر می شود و با جلوگیری از فشارها و رقابت های زیان آور در کلاس و مدرسه ،محیط یادگیری را برای یادگیری هر چه مطلوب دانش آموزان آماده می سازد.طرح ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش ایران را می توان یکی از نوآوری های مهم حوزه ی تعلیم و تربیت کشورمان خواند که قادر است با ارایه چهره جدیدی از اهداف و ابزارهای ارزشیابی،تحولی جدید در نظام آموزشی و تحولات بنیادین و گسترده ای را در مولفه های دیگر آموزش و پرورش ایجاد کند.

اهداف آموزش قرآن در پايه ي چهارم ابتدايي:

پيامبر اعظم اسلام(ص) فرمودند:
همه ي موجودات عالم حتّي ماهي در دريا،براي كسي كه قرآن را ياد مي دهد و كسي كه قرآن را ياد مي گيرد،از خدا طلب آمرزش مي كند.
اهداف آموزش قرآن در پايه ي چهارم ابتدايي:
1.به شنيدن قرائت زيباي قرآن علاقه نشان دهد.
2.به زيبا خواندن قرآن و حفظ برخي از سوره ها و پيام هاي قرآني علاقه مند است.
3.عبارات قرآنی دارای حروف ناخوانا را صحیح می خواند.
4.قواعد وقف را در آخر آیات و عبارات قرآنی رعایت می کند.
5.سوره ها و عبارات قرآني كتاب را (با نشان دادن خط)به صورت روان و آهنگین مي خواند.
6.آيات قرآن را با كمك خط آموزشي به صورت شمرده مي خواند.
7. می تواند مفهوم پیام های قرآنی کتاب را را به زبان ساده بيان  كند

چهل نکته از  ریاضی چهارم

چهل نکته از  ریاضی چهارم

1 – پاره خط فقط یک نقطه ی وسط دارد .

2 – برای کشیدن یک خط راست کافی است 2 نقطه از آن را داشته باشیم .

3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .

3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .

4 – پاره خط قسمتی از خط راست است که ابتدا و انتهای آن مشخص باشد و ما نتوانیم آن را ادامه دهیم .

5 – هر زاویه از دو نیم خط تشکیل شده است .

6 – به نقطه ی مشترک دو نیم خط در زاویه راس زاویه می گویند .

7 – برای خواندن و نوشتن زاویه حرف راس زاویه را در وسط می نویسند .

8 – زاویه به زاویه ی راست یا قائمه ، تند و باز تقسیم می شود .

9 – برای اندازه گیری زاویه ی راست یا قائمه از وسیله ای به نام گونیا استفاده می شود .

10 – زاویه ی تند از زاویه ی راست کوچکتر است .

11 – زاویه ی باز از زاویه ی راست بزرگتر است .

12 – نیم ساز نیم خطی است که از راس زاویه می گذرد و زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .

13 – دو خط که زاویه ی بین آن ها راست باشد ، دو خط عمود برهم نامیده می شود .

14 – هر مثلثی که یکی از زاویه های آن قائمه باشد مثلث قائم الزاویه نامیده می شود .

15 – به بزرگترین ضلع مثلث قائم الزاویه وتر گویند .

16 – هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع موازی داشته باشد ذوزنقه نامیده می شود .

17 – فاصله ی دو خط موازی برابر است با فاصله ی یک نقطه از یک خط تا خط دیگر .

18 – عبارت هایی که درستی تقسیم را نشان می دهد عبارت های تقسیم نامیده می شوند . ( امتحان تقسیم )

19 – در تقسیم همیشه باقی مانده کوچکتر از مقسوم علیه است . این عبارت دوم تقسیم است .

20 – عبارت اول تقسیم ( خارج قسمت ضربدر مقسوم علیه به اضافه ی باقی مانده  ) مساوی است با مقسوم .

21 – واحد اندازه گیری مایعات لیتر است مثل بنزین – نفت .

22 – به مستطیلی که ضلع های آن هم اندازه باشند مربع می گوییم .

23 – به هر لوزی که زاویه های آن قائمه باشند مربع می گوییم .

24 – اندازه ی دور هر شکل محیط آن شکل نامیده می شود .

25 – محیط مربع مساوی است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 4

26 – محیط لوزی برابر است با اندازه ی یک ضلع ضربدر 4

27 – محیط مثلث متساوی الاضلاع برابر است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 3

28 – برای اندازه گیری محیط مستطیل یا متوازی الاضلاع : اندازه ی دو ضلع متوالی را جمع می کنیم و بعد حاصل را دو برابر می کنیم .

28 – اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها زوج باشد یعنی 0 – 2 – 4 – 6 – یا 8 باشد .

29 – اعدادی بر 5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 یا 5 باشد .

30 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .

31 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 و هم بر 10بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .

32 – برای نوشتن کسرهای مساوی صورت و مخرج را در یک عدد واحد مثل 2 ضرب می کنیم .

33 – در ساده کردن کسرها باید صورت و مخرج را به یک عدد مساوی تقسیم کنیم .

34 – از دو کسر که دارای مخرج های مساوی است آن کسری بزرگتر است که صورتش بیشتر باشد .

35 – از دوکسر که دارای صورت های مساوی هستند آن کسری بزرگتر است که مخرش کمتر باشد .

36 – کسرهایی که صورت و مخرج مساوی دارند مساوی هستند با 1 .

37 – مساحت هر مستطیل برابر است با حاصل ضرب طول در عرض

38 – مساحت مربع برابر است با حاصل ضرب اندازه ی یک ضلع در خودش .

39 – مساحت هر متوازی الاضلاع برابر است با حاصل ضرب قاعده در ارتفاع آن .

40 – مساحت هر مثلث برابر است با قاعده ضربدر ارتفاع تقسیم بر 2 .

 

بازی آموزشی مقایسه کسرها،

مبحث کسر که در درس ریاضی کلاس چهارم و پنجم دبستان مطرح میشود، یکی از مباحثی که گاهی تسلط بر آن برای بچه ها سخت است. در این نوشته باری آموزشی ریاضی مقایسه کسرها، برای تقویت ریاضی کودکان آمده است.

بازی آموزشی مقایسه کسرها، برای بچه های کلاس پنجم و چهارم ابتدایی توصیه می شود.

برای شروع بازی، پس از رفتن به لینک ارائه شده، روی دکمه شروع یا Start  مانند تصویر، کلیک نمایید. هدف از این بازی آموزش مقایسه کسر ها از نظر کوچک تر و بزرگتر بودن است.

کودک باید به ترتیب  برروی بادکنک ها از کمترین مقدار سطح قرمز تا بیشترین آنکلیک نمایید. در صورتیکه کودک اشتباهی نماید، رایانه با بوق اخطار می دهد و جواب نادرست را نمی پذیرد.

امتیاز کسب شدهدر این بازی آموزشی ریاضی، در قسمت score نمایش داده می شود. همچنین سطح دشواری  یا Level بازی به سه سطح ۱،۲ و ۳ تقسیم شده که در دکمه های قرمز رنگ سمت چپ صفحه نشان داده شده است.

برای تمرین مبحث مقایسه کسرها با گیم آن لاین کلیک نمایید.

نکته : مبحث کسر در اواخر کتاب و سال تحصیلی کلاس چهارم دبستان مطرح می شود.

بازیهای آموزشی،بهترین راه برای تقویت ریاضی کودکان

تالیف : سایت کودک سیتی

اهداف تدریس جغرافیا در پایه چهارم

اهداف تدریس جغرافیا در پایه چهارم و به تبع آن الگوی انتخابی مورد استفاده جهت تدریس این درس را به شرح ذیل لیست بندی کرد :

الف – هدف کلی :

هدف کلی تدریس جغرافیا در این پایه معرفی علم جغرافیا به دانش آموزان به عنوان یک علم مستقل و آشنایی آنان با این علم می باشد.

ب اهداف جزیی :

1 آشنایی دانش آموزان با کاربرد و موارد استفاده علم جغرافیا و نقش آن در زندگی .

2 آشنایی  اولیه و ساده دانش آموزان با مفاهیم ساده جغرافیایی از قبیل آب و هوا ، جهت های جغرافیایی ، نقشه و کره و نیز تعاریف ساده عوارض طبیعی و مصنوعی از قبیل رودها ، کوهها ، و جاده ها و ...

3 اشنایی دانش آموزان بصورت تقریبا علمی و آگاهانه با خصوصیات جغرافیایی محیط زندگی خود .

4 اشنایی دانش آموزان با سایر مکانها موجود در کشور فرهنگها اقوام و ملل وخصوصیات ویژه جغرافیایی آن مناطق .

5 آشنایی مقدماتی و بسیار ساده دانش آموزان با شاخه های مختلف جغرافیا از قبیل جغرافیای طبیعی ، اقتصادی و انسانی .

6   آشنایی دانش آموزان با اهمیت عوارض طبیعی موجود در محیط زندگی همچون رود ها ، کوهها و همچنین عوارض مصنوعی همانند جاده ها راه آهن و وسایل حمل نقل جدید ( قطار ، کشتی و هواپیما ) غیر از آنچه در ذهن او و در محل زندگی او می باشد .

ج اهداف رفتاری :

1 دانش آموز بتواند وسایل مختلف مربوط به جغرافیا را (همانند نقشه ، کره و ...) در حد ابتدایی تشخیص دهد .

2 دانش آموز بتواند چهار جهت اصلی را تعریف نموده نشان دهد و آنها را رسم کند .

3 دانش آموز بتواند جهات فرعی را تعریف کرده ، نشان داده و آنها را ترسیم کند .

4 دانش آموز بتواند قطب های شمال و جنوب را تعریف کرده و آنها را در یک کره نشان دهد .

5 دانش آموز با ناهمواری ها ایران آشنا شده و بتواند ناهمواری ها را تعریف کند .

6 دانش آموز با اختلافات دمایی ، بارشی و آب و هوایی مناطق و نواحی ایران آشنا شود .

7 دانش آموز با نواحی مختلف آب و هوایی ایران ( نواحی خزری ، گرم و خشک  و کوهستانی ) آشنا شود .

8 دانش آموز بتواند نواحی مختلف آب و هوایی ایران را در نقشه پیدا کرده و آنرا رنگ آمیزی نماید .

9 دانش آموز با دریاها و دریاجه های ایران آشنا شده و اهمیت آنها را بداند .

10 دانش آموز با اهمیت و نقش رود ها در زندگی انسانها آشنا شود .

11 دانش آموز تعدادی از رودهای مهم ایران را بشناسد .

12 دانش آموزان با تعریف راههای ارتباطی آشنا شود و اهمیت و نقش آنها را در زندگی انسانها و جوامع انسانی  توضیح دهد .

13 دانش آموز با انواع راههای ارتباطی ( زمینی ، دریایی و هوایی ) آشنا شود و معایب و محاسن هر کدام از آنها را بطور ساده توضیح دهد .

14 دانش آموز با مفهوم ساده و اولیه صادرات آشنا شود .

15 دانش آموز با انواع راههای ارتباطی موجود در کشور آشنا شود .

البته طبیعی است که اهداف رفتاری فوق با توجه به محتوای هر درس متفاوت از دیگری بوده و دستیابی به هرکدام از اهداف فوق در مورد درس جغرافیا مستلزم به کارگیری الگوی تدریس و شیوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی متناسب با آن هدف و درس میباشد .

 

اهداف کتاب بخوانیم کلاس چهارم

درس ۱ : شکر و سپاس از خداوند

درس ۲ : آشنایی با نهاد مدرسه ٬ تقویت روحیه ی همکاری٬کنجکاوی٬شناخت ارزش شغل معلمی٬خدمت به مردم٬خشنود کردن خداوند٬آشنایی با جبار باغچه بان

درس ۳ : آشنایی با مجتمع شبانه روزی

درس ۴ : ترویج روحیه ی هم کاری و تفکر خلاق برای حفظ محیط زیست

درس ۵ : آشنایی با شخصیت جهان پهلوان تختی و آزادگی و جوان مردی در ورزش

درس ۶ : افزایش اعتماد به نفس و ازبین بردن خجالت

درس ۷ : اهمیت به زندگی گروهی و از بین بردن خود بینی

درس ۸ : شناخت و اهمیت قانون و عواقب نبودن قانون در جامعه

درس ۹ : اهمیت آب در زندگی انسان ها و ضروریت استفاده صحیح از تمام انرژی ها و نعمت های خداوند

درس ۱۰ : با توجه به فصل ( اخلاق فردی و اجتماعی ) داستانی تهیه و تنظیم شود .

درس ۱۱ : شناخت ابن سینا و اهمیت تفکر قبل از شروع کارهای تحقیقی

درس ۱۲ : شناخت ژول ورن و ایجاد روحیه ی کنجکاوی و خلاقیت

درس ۱۳ : آشنایی با عید فطر و فطریه و زکات و دیگر فرایض دینی

درس ۱۴ : آشنایی با امام حسین (ع) و یارانش و صفات برجسته آن ها

درس ۱۵ : آشنایی با آثار باستانی و میراث فرهنگی

درس ۱۶ : آرش کمانگیر و معرفی تورانیان و سرزمین آنان

درس ۱۷ : آشنایی با مسائل ملی و میهنی ٬ میراث مادی و معنوی

درس ۱۸ : لذت از زندگی٬رابطه با پروردگار٬وظیفه ی ما در برابر خداوند و دیگران

درس ۱۹ : با توجه به فرهنگ بومی و منطقه ای هر دانش آموز

درس ۲۰ : آشنایی با چگونگی ساخت و انواع داستان

درس ۲۱ : درک افراد ناشنوا و مشکلات آن ها در جامعه

درس ۲۲ : آشنایی با ضرب المثل ها و اهمیت آن

ضرب المثل های قرآنی

ضرب المثل های قرآنی

  1-  دیو  چو  بیرون  رود  فرشته  در  آید . 

    ( جاءَ  الحَقُ   زَ هَقَ الباطلُ  انَّ الباطلُ  زَهوقا )  اسراء : 81    حق آمد و باطل نابود شد . آری باطل نابود شدنی است .

  2 چاه مکن بهر کسی اول خودت بعداً کسی

( ولا  یَحیقُ المَکرُ السَّییَّ   اِلاّ   بِأَهلِهِ ) فاطر :3 4  و نیرنگ زشت جز دامن صاحبش را نگیرد .  

   3 دل به دل راه دارد .

    ( تَشا بَهَت  قُلوبُهُم )  بقره 118                        دل ها و افکارشان به هم می ماند .

 

  4- آشپز  که  دو  تا  شد ، آش  یا شور  می شود  یا  بی  نمک

   ( لَو  کانَ فیهِما  إلِهَةٌ  اِلاّ الـلّه لَفَسَدَتا ) انبیاء : 22     اگر در آن ها( آسمان و زمین ) جز خدا   خدایانی وجود داشت ،

  به یقین ( آسمان و زمین ) تباه می شد .

 

  5 جان به لب رسیدن

  ( بَلَغَت ِالقُلوب  الحناجِرَ  ) احزاب  : 10        جان ها به گلوگاه رسید .

 

 6- تیر در تاریکی رها کردن

  ( رجماً  بِالغَیب )  کهف : 22                                 تیر  در تاریکی می اندازند .

 

  7- از پی هر گریه  خنده ای  است .

 ( اِنَّ مَعَ العُسرِ  یُسرا  )  انشراح : 6       همانا  بعد از  هر سختی  ، راحتی است .

 

8 اشک تمساح ریختن

( وَ  جآ ء و  اَباهُم  عِشآ ءً یَبکون ) یوسف : 16    ( برادران یوسف) شب هنگام ، گریان به سراغ پدر آمدند .

 

9- رنگ رخسار گواهی دهد از  سر  درون

( یُعرَفُ المُجرِمونَ  بِسیماهم)  الرحمن  : 41           مجرمان از چهره هایشان شناخته می شوند .

( تَعرِفُ  فی وُجوهِهِم نَضَرَةَ  النَّعیم ) مطففین : 24      در چهره هایشان طراوت و نشاط  نعمت  های بهشتی را می بینی .

10-  هر آنچه کاشته ای بِدروی .

  ( یَومَ  تَجِدُ  کُلُّ  نَفسِ  ما عَمِلَت  مِن خَیرٍ مُحضَرا )  آل عمران  : 30  روزی  که  هر  کسی آنچه  کار نیک  به  جای  آورده  و آنچه بدی متکب شده است ، حاضر شده می یابد .

 

11- محبت باید  دو طرفه باشد .

 ( فَا ذ کُرونی  اَذ  کُرکُم )  بقره  : 152     پس  مرا  یاد  کنید  ،  تا شما  را یاد  کنم .

 

چاه نكن بهر كسى، اول خودت بعدا كس:12-

«وَلاَ يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيّىُّ إِلاَّ بِأَهْلِهِ؛ و نيرنگ زشت، جز دامن صاحبش را نگيرد». (فاطر: 43)

از عصبانيت بمير:13 -

 

«مُوتُوا بِغَيْظِكُم؛ به خشم خود بميريد». (آل عمران: 119)

. هر چه مى‏دَوَد، كمتر نتيجه مى‏بيند:14 -

 

«ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا؛ كوشش در زندگى دنيا، به هدر رفته». (كهف: 104)

انگشت حسرت به دندان گرفتن:15 -

 

«عَضُّوا عَلَيْكُمْ الاْءَنَامِلَ مِنْ الغَيْظِ؛ از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏گزند». (آل عمران: 119

 

جان به لب رسيدن:16 -

«بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ؛ جان‏ها به گلوگاه‏ها رسيد». (احزاب: 10)

از ترس قالب تهى كردن:17 -

«كَالَّذِي يُغْشَى عَلَيْهِ مِنْ الْمَوْتِ؛ مانند كسى كه مرگ او را فرو گرفته». (احزاب: 19)

 

فرار را بر قرار ترجيح دادن:18 -

 

«تُوَلُّونَ مُدْبِرِينَ؛ روى بر مى‏گردانيد و فرار مى‏كنيد». (غافر: 33)

 

ارزشیابی توصیفی

راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی و توصیفی  در کلاس درس از کتاب دکتر محمد حسنی

برای دانلود  روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود با حجم۲.۸۷ مگابایت/فرمت PDF

برای همه چیز وقت بگذارید...

براي زندگی وقت بگذاريد ...

Take time to laugh…

It is the music of the heart!

براي خنديدن وقت بگذاريد ...

زيرا موسيقي قلب شماست!

Take time to cry…

It is the sign of a large heart!

براي گريه کردن وقت بگذاريد ...

زيرا نشانه يک قلب بزرگ است!

Take time to read…

It is the source of knowledge!

براي خواندن وقت بگذاريد ...

زيرا منبع کسب دانش است!

Take the time to hear… !

It is the power of Intelligence

براي گوش کردن وقت بگذاريد ...

زيرا نيروي هوش است!

Take time to think…

It is the key of success!

براي فکر کردن وقت بگذاريد ...

زيرا کليد موفقيت است!

Take time to play…

It is the freshness of childhood!

براي بازي کردن وقت بگذاريد ...

زيرا يادآور شادابي دوران کودکي است!

Take time to dream…

It is the breath of happiness!

براي روياپردازي وقت بگذاريد

... زيرا سرچشمه شادي است!

Take time TO LIVE…
Because time passes… QUICKLY And NEVER returns!

براي زندگي کردن وقت بگذاريد ...
زيرا زمان به سرعت مي‌گذرد و هرگز باز نمي‌گردد!

هدف امروز من درست زیستن در اینجا و اکنون است.


شادی مرسوم در فوتبال ما

 

تست هوش

10 تا جعبه قند داریم.

هر جعبه از 1000 حبه قند تشکیل شده.

وزن هر حبه قند 10 گرمه.

این وضعیت تو همه جعبه ها همین طوریه ولی فقط یکی از جعبه ها حبه هایی با وزن 9 گرم داره.

یه ترازو داریم که یه بار مصرفه. یعنی فقط میشه یه بار با اون وزن کرد و بعد از اون دیگه از کار می افته.

می خوایم با استفاده از این ترازو و تنها با یک بار وزن بفهمیم کدوم جعبه وزن کمتری داره.

حالا چیکار کنیم؟

ادامه نوشته

روانشناسی امضا

کساني که به طرف عقربهاي ساعت امضاء مي‌كنند انسان‌هاي منطقي هستند

كساني كه بر عكس عقربه‌هاي ساعت امضاء مي‌كنند دير منطق را قبول مي‌كنند و بيشتر غير منطقي هستند

كساني كه از خطوط عمودي استفاده مي‌كنند لجاجت و پافشاري در امور دارند

كساني كه از خطوط افقي استفاده مي‌كنند انسان‌هاي منظّم هستند

كساني كه با فشار امضاء مي‌كنند در كودكي سختي كشيده‌اند

كساني كه پيچيده امضاء مي‌كنند شكّاك هستند

امضاي خود اسم و فاميل مي‌نويسند خودشان را در فاميل برتر مي‌دانند كساني كه در

كساني كه در امضاي خود فاميل مي‌نويسند داراي منزلت هستند

كساني كه اسمشان رامي‌نويسند و روي اسمشان خط مي‌زنند شخصيت خود را نشناخته‌اند

كساني كه به حالت دايره و بيضي امضاء مي‌كنند ، كساني هستند كه مي‌خواهند به قله برسند.

بي شک بيان مطالب افکار مختلف نشانه ي تائيد آن نمي باشد

و قطعا تمام این موضوعات صادق نیست ولی غالب است.

باز باران٬ با ترانه


میخورد بر بام خانه

باز باران٬ با ترانه
میخورد بر بام خانه

خانه ام کو؟ خانه ات کو؟
آن دل دیوانه ات کو؟

روزهای کودکی کو؟
فصل خوب سادگی کو؟

* * *

یادت آید روز باران
گردش یک روز دیرین؟

پس چه شد دیگر٬ کجا رفت؟
خاطرات خوب و رنگین

در پس آن کوی بن بست
در دل تو٬ آرزو هست؟

* * *

کودک خوشحال دیروز
غرق در غمهای امروز

یاد باران رفته از یاد
آرزوها رفته بر باد

* * *

باز باران٬ باز باران
میخورد بر بام خانه

بی ترانه٬ بی بهانه
شایدم٬ گم کرده خانه

مطالب مفید کتاب جغرافی کلاس چهارم

مطالب مفید کتاب جغرافی کلاس چهارم

ادامه نوشته

جهت یابی جغرافیا

اگر دوست دارید از ساعت مچی خود به عنوان قطب نما هم استفاده کنید این مطلب می توانید برای شما مفید واقع شود

برای این کار ابتدا همانطور که در شکل می بینید ساعت خود را روی کف دست خود قرار می دهید بطوریکه ساعت ۱۲ به سمت چپ باشد.حالا دست خود را چرخانده تا عقریه ساعت شمار رو به سمت خورشید قرار گیرد. اکنون مکانی بین عدد ساعت 12 و عقربه ساعت شمار قطب جنوب را نشان می دهد. (مطابق شکل)

نکته مهم: اگر شما در نیمکره جنوبی هستید مکان بین عقربه ساعت شمار و عدد ساعت 12 قطب شمال را نشان می دهد.

با این کار شما به راحتی و تنها با داشتن یک عدد ساعت مچی و یک عدد خورشید ! قطب ها را می توانید تشخیص دهید.

فعالیتهای طرح کرامت با درس بخوانیم و بنویسیم

فعالیتهای طرح کرامت با درس بخوانیم و بنویسیم

ادامه نوشته

برگ ثبت مشاهدات یا واقعه نگاری

برگ ثبت مشاهدات یا واقعه نگاری ابزاری است که در آن برخی از رفتار دانش آموز ثبت می شود . این رفتار ممکن است در زمینه درسی و اجتماعی و ... باشد .

در واقعه نگاری کل رفتار صرف نظر از مثبت یا منفی بودن آن ثبت می شود . این برگه ها بصورت محرمانه نزد آموزگار باقی می ماند و در صورت لزوم به مدیر یا معاون یا اولیای دانش آموز عرضه می گردد .در پایان سال تحصیلی این برگه ها امحاء می گردد تا چنانچه رفتار نامناسبی از دانش آموز ثبت شده باشد به عنوان سابقه بدی برای وی باقی نماند .

برگ ثبت مشاهدات از سه قسمت تشکیل شده است ۱- مشخصات دانش آموز ۲- شرح و توصیف رویداد ۳ - تفسیر و ارائه پیشنهاد و راهکار

همکاران عزیز می توانند برای داشتن این ابزار از یک دفترچه برای تمامی دانش آموزان استفاده کنند . لزومی ندارد که  برای تمامی دانش آموزان مشاهده ای ثبت شود .

برای مشاهده ی نمونه تکمیل شده ی برگ واقعه نگاری روی کلمه دانلود کلیک کنید .

                            ( دانلود )

مروری بر ارزشیابی توصیفی در کلاس چهارم دبستان

 

مروری بر ارزشیابی توصیفی در کلاس چهارم دبستان

ادامه نوشته